ابتدایی

ابتدایی

علمی و فرهنگی ، اجتماعی
ابتدایی

ابتدایی

علمی و فرهنگی ، اجتماعی

تبریک


تولد خاتم پیامبران 



محمد مصطفی (ص)



برتمام پیروانش مبارک باد


       

                                                  


بعضی وقتا ??!!!



بعضی وقتا آدما الماسی تو دست دارند

بعد چشمشون به یه گردو می افته

دولا میشن تا گردو رو بردارن

الماسه می افته تو شیب زمین

قل میخوره و تو عمق چاهی فرو میره

میدونی چی می مونه؟

یه آدم...،یه دهــــــن بـــاز....،یه گـــــــردوی

 پـــــوک ..و یه

دنیـــــا حســـــــرت..

در سیستم آموزشی ما از همان کودکی به ما

 آموخته اند که رمز خوشبختی "موفقیت"

است نه "شاد" بودن!

امروز به این جمله «جان لنون» برخوردم که

 شرح حال ماست. شما چه فکر میکنید؟

زمانی که به مدرسه رفتم از من پرسیدند: که

 وقتی بزرگ شدی میخواهی چه کاره بشوی.

 من پاسخ دادم "خوشحال."

آنها به من گفتند که مفهوم پرسش را متوجه

 نشدم و من به آنها گفتم این شما هستید که

 مفهوم زندگی را متوجه نشدید."

زندگی،یک نعمت است.

از آن لذّت ببرید.

آنرا جشن بگیرید،

زندگانی : یک گذر است

نه یک ماندن
 
 

حمله مغول



1- چرا سلسله خوارزمشاهیان به این نام خوانده می شود؟

2- یکی از پادشاهان معروف دوره خوارزمشاهیان چه کسی بود و در زمان او چه اتفاق مهمی افتاد؟ 

3- مغول ها چگونه مردمی بودند؟

4- مغول ها ابتدا به کجا حمله کردند؟

5- فرمانده مغول ها چه کسی بود؟

6- چرا جنگیز خان کاروان بازرگانی به ایران فرستاد؟

7- بهانه چنگیز خان برای حمله به ایران چه بود؟

8- سلطان محمد خوارزم شاه در مقابل حمله مفول ها چه کرد؟ 

9- مغول ها در ایران چه کردند؟ 

10- مردم در مقابل تسلط مغول ها چه کردند؟

11- چند سال بعد از حمله مغول ها ، قوم دیگری به ایران حمله کردند؟

12- فرمانده قوم متجاوز که بعد از مغول ها به ایران حمله کرد چه کسی بود؟ 

13- تیمور چگونه مردی بود؟ 

14- نتیجه حمله تیمور به ایران چه بود؟ 

15- رفتار جانشینان تیمور در زمان حکومت بر ایران چه فرقی با رفتار خود تیمور داشت؟ 

16- کدام شخصیت علمی و تاریخی توانست مغول ها را با تمدن و فرهنگ ایران آشنا کند؟ 

17- از شاعران معروف دوره تیموریان چند تن را نام ببرید؟

18- یکی از نهضت هایی را که در مقابل تسلط مغول ها بر ایران مقاومت مسلحانه می کردند را بنویسید؟

19- مغول ها در چه سالی به ایران حمله کردند؟ 

20- یکی از آثار معروف دوره تیموریان را بنویسید. 

                                                                                      

انیمیشن های علوم وجغرافی



انیمیشن های جالب در خصوص درس چهارم علوم را حتما ببینید.

جابجایی قاره ها (1)


جابجایی قاره ها(2)


تشکیل فسیل


انیمیشین جابه جایی قاره ها



انیمیشین جابه جایی قاره ها



فصل تاریخچه ی زمین 



علوم پنجم دبستان



                                                                       

پاورپوینت درس منظومه شمسی



 برای دانلود کلیک کنید

 

اینفو گرافی منظومه شمسی


منظومه شمسی، منظومه خورشیدی یا سامانه خورشیدی، سامانه‌ای متشکل از خورشید و آن دسته از اجرام آسمانی است که براثر گرانش خورشید در مدارهایی پیرامون آن به دام افتاده‌ و می‌گردند.

برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی تصویر کلیک کنید.

منظومه شمسی

منبع:اینفوگرافیک

مولتی محتوای کسر ویژه دانش آموزان سوم و چهارم و پنجم و ششم ابتدایی


مولتی محتوای کسر ویژه دانش آموزان سوم و چهارم و پنجم و ششم ابتدایی

این محتوای الکترونیکی ، که در واقع یک کتاب الکترونیکی غنی ، درباره مفاهیم مختلف کسر می باشد در قالب یک فایل فلش و با نام مولتی (چندین) محتوای کسر برای شما عزیزان فرهنگی و دانش آموزان این میهن عزیز قرار دادم . ترجمه و آماده سازی این محتوای خارجی ، چندین هفته وقت بنده را گرفت ، امیدوارم در انتقال مفاهیم گوناگون ، مطرح شده در این محتوای ارزشمند ، موفق باشد . این محتوا دارای اجزای نظیر اجزای کسری ، شناسایی کسر ، تسهیم ،کسرهای مساوی ، جمع و تفریق کسر ها، ضرب اعداد در کسرها و ضرب کسرها می باشد . این محتوا مناسب پایه های سوم و چهارم وپنجم و ششم ابتدائی می باشد .


محتوای الکترونیکی جالب برای مساحت اشکال هندسی


محتوای الکترونیکی جالب برای مساحت اشکال هندسی

آشنا شدن دانش آموزان با چگونگی بدست آوردن مساحت اشکال هندسی یکی از مباحث  مهم ریاضی پنجم ابتدائی می باشد . در این محتوا که از چهار قسمت تشکیل شده ابتدا به آموزش مساحت از طریق مربع های 1×1سانتی متر استفاده شده سپس بر روی آیکن تمبر پرنده رفته تا به کمک شبکه های یک سانتی متری مساحت تمبر های مختلف را بدست آورید و در قسمت سوم بر روی پوستر پرندگان بزرگ رفته تا مساحت پوستر های  پرندگان را بر اساس درگ کردن(کشیدن و رها کردن) مقیاس مترمربع  بدست آورده ,  و در پایان در قسمت چهارو یک شکل خود دانش آموز کشیده و مساحت آن را بدست می آورد .منبع lrn.ir


محتوای ریاضی در رابطه با تقسیم کسر ها


محتوای ریاضی در رابطه با تقسیم کسر 

حاصل تقسیم کسر ها را به سه روش زیر، می توانیم بدست بیاوریم:

1- اگر مخرج ها مساوی باشند از مخرج ها صرف نظر کرده صورت کسر اول را بر صورت کسر دوم تقسیم می کنیم.

اما اگر مخرج ها مساوی نباشند مخرج مشترک گرفته و مخرج ها را مساوی می کنیم سپس صورت کسر اول را بر صورت کسر دوم تقسیم می کنیم.

2- کسر اول را نوشته، علامت تقسیم را به ضرب تبدیل کرده و سپس کسر دوم را معکوس می کنیم و عمل ضرب را انجام می دهیم.

3- دور در دور و نزدیک در نزدیک: از این روش، فقط در مواقعی که لازم باشد استفاده می کنیم. محتوای ریاضی که برای شما عزیزان جهت دانلود قرار داده شده در رابطه به روش دوم ، توضیحات فوق می باشد . این محتوا در قالب فایل فلش می باشد .




محتوای ریاضی کارگاه تمرین اندازه گیری زاویه


محتوای ریاضی کارگاه تمرین اندازه گیری زاویه 

این محتوای الکترونیکی زیبا که در قالب یک فایل اجرائی (EXE) ارائه شده است در مورد تمرین اندازه گیری زاویه ها و از فصل سوم کتاب ریاضی پایه ششم مقطع ابتدائی می باشد . در این محتوا ریاضی ، پس از محاسبه تک تک زاویه های خواسته شده ، روی دکمه بررسی جواب کلیک نمائید تا پاسخ شما مورد ارزیابی قرار بگیرد . منبع http://moghanaraz.ir









محتوای الکترونیکی ( رابطه کسر و تقسیم)


محتوای الکترونیکی ( رابطه کسر و تقسیم)

این محتوای آموزشی رابطه بین کسر و تقسیم را به خوبی نمایش میدهد. این محتوا که در قالب یک فایلفلش می باشد، دانش آموزان را باویژگی مشترک بین تقسیم و کسر آشنا می سازد . در اینجا ابتدا جواب مناسب را در خانه خالی تایپ نموده ، سپس دکمه تائید را کلیک می کنیم .









محتوای الکترونیکی قابل بررسی ریاضی ویژه دانش آموزان پنجم و ششم ابتدائی


محتوای الکترونیکی قابل بررسی "اشکال" ویژه دانش آموزان پنجم و ششم ابتدائی

محتوای الکترونیکی "اشکال" که در قالب یک فایلفلش می باشد ، اشکال هندسی را از جهت بُعد مورد بررسی قرار میدهد ، دراین محتوا با تعاریف اشکال هندسی 1بعدی ،2بعدی و 3 بعدی آشنا می شوید. این محتوا دارای افکت های زیبایی برای آشنا کردن دانش آموزان با اشکال هندسی به ویژه اشکال هنسی 3بعدی ، دارا می باشد . به آموزگاران محترم پایه پنجم و ششم حتما توصیه می کنم این محتوا را مورد بررسی قرار داده و نقایص آن را به بنده از طریق قسمت نظرات اطلاع دهند تا در تهیه محتوا ها لحاظ نمایم .




محتوای الکترونیکی مجموع زوایای چند ضلعی

در این محتوا شما با مجموع زوایای چند ضلعی ها آشنا می شوید .حتی با تغییر دادن زوایا هم مجموع آن ها هیچ تغییری نمی کند و ثابت می ماند.این محتوای آموزشی برای مقاطع دبستان و راهنمائی مناسب است.منبع: www.LRN.ir















محتوای الکرونیکی (دیواره کسر) درباره کسرهای مساوی(ریاضی چهارم و پنجم)

(دیواره کسر) نام محتوای فلشی  است که برای همکاران عزیز پایه چهارم و پنجم ابتدائی و دانش آموزان این پایه تهیه نموده ام ، این محتوا در انتقال مفاهیم کسرهای مساوی می توانند نقش بسزائی داشته باشد .














محتوای آموزشی(تخمین زاویه) ، مناسب ریاضی چهارم و پنجم ابتدائی

این محتوای الکترونیکی با نام تخمین زاویه ، یک محتوا در قالب فایل فلش می باشد ، که مناسب چهارم وپنجم ابتدائی است . در این محتوا با مخفی کردن نقاله ، روی یکی از دکمه های مولد زاویه باز یا تند کلیک کرده تا زاویهای را نمایش دهد ، سپس با ید حدس بزنید مقدار زاویه نمایش داده شده را ودر کادر بالای صفحه وارد نمائید . پس از آن دکمه (بررسی) را کلیک کنید تا حدس شما را ارزیابی کند ، در نهایت با نمایش نقاله می توانید به زاویه ای که نتوانستید ، حدس بزنید  را مشاهده کنید . استفاده از این محتوا در هر سایت ووبلاگی با ذکر منبع بلامانع است .






محتوای الکترونیکی نسبت تناسب

این محتوای الکترونیکی در قالب یک فایل فلش ، درباره درس نسبت تناسب  ریاضی پنجم ابتدائی می باشد . دونوع مایع نارنجی و صورتی داریم که با مشخص کردن نسبت هرکدام به وسیله فلش های رو به بالا و پایین و تعیین نسبت چند برابری هر کدام دو ظرف راست و چپ  را پر کرده سپس با باز کردن شیر های پایینی ظرف اصلی را به نسبت های تعیین شده از هردو مایع رنگی پر می کنیم.دراین محتوا ما پنج شیر داریم که با کلیک کردن روی هر کدام آنها را باز یا بسته می کنیم. با کلیک روی دکمه کادر راهنمای محتوا فعال شده ، و با بردن اشاره گر موس روی هر گزینه راهنمای آن را مشاهده خواهید کرد .



محتوای الکترونیکی آموزش و تمرین ساعت


محتوای الکترونیکی آموزش و تمرین ساعت

این محتوای الکترونیکی که در قالب فایل فلش می باشد ، برای آموزش ساعت و دقیقه و ثانیه به دانش آموزان ابتدائی  مناسب می باشد .



















تشخیص زاویه های تند ، باز ، راست و نیم صفحه به کمک گونیا


تشخیص زاویه های تند ، باز ، راست و نیم صفحه به کمک گونیا

با استفاده از گونیا  زاویه های تند ، باز ، راست و نیم صفحه را می توان تشخیص داد . با استفاده از فایل فلش زیر  همکاران پایه چهارم ابتدائی  و اولیای محترم دانش آموزان قادر خواهند بود ، تشخیص زاویه های تند ، باز ، راست و نیم صفحه را به دانش آموزان آموزش دهند .

دراین فایل فلش شما با درگ کردن(کشیدن) دکمه زرد رنگ می توانید انواع زاویه های ، تند ، باز ، راست و نیم صفحه بسازید . امیدوارم در فهم این زوایا مفید واقع شود. منبعhttp://mohtavaonline.ir











نرم افزار های آموزشی دوره ابتدایی

نرم افزار آموزش چهار عمل اصلی با بازی بسکتبال

نرم افزارسوره ی کوثر

نرم افزار جانوران مهره دار

نرم افزار ضرب تقسیم جمع تفریق

نرم افزار خوب بگرد و نگاه کن، حاصلضرب رو پیدا کن

 نرم افزار آموزش جمع و تفریق 

نرم افزار آموزش ساعت برای پایه ی دوم و سوم

نرم افزار آموزش جدول ضرب به وسیله ی بازی

نرم افزار آموزش ضرب( کاری از سایت رهیار)

نرم افزار آموزش ضرب

نرم افزار آموزش تقسیم ( تیر اندازی)

نرم افزار جغرافیای کلاس پنجم درس عراق

پنالتی اعداد (نرم افزار آموزش چهار عمل اصلی)

   نرم افزار همسایگان ایران پایه پنجم

نرم افزار ساخت آزمون های آنلاین

نرم افزار تخته هوشمندSmart Class teaching

دانلود بازی آموزشی برای بخش پذیری

بازی آموزشی شناسایی حیوانات دریا

بازی آموزشی شناسایی حیوانات جنگل

بازی آموزشی اختاپوس ( 2 )ضرب

بازی آموزشی اختاپوس ( 1 )ضرب

بازی آموزشی مرتب کردن تخم مرغ ها(مقایسه اعداد اعشاری)

بازی آموزشی مسابقه فضایی

بازی آموزشی مسابقه تیراندازی(ضرب وتقسیم)

بازی آموزشی پسر ماجراجو(درصد وکسر)

بازی آموزشی ماشین سرعت

بازی آموزشی نگهبان پایگاه

بازی آموزشی جنگ ستارگان(کسر های مساوی وعدد مخلوط)

بازی آموزشی بمباران(کسر ها)

تام و جری(جمع وتفریق)

غار تقسیم

بازی ضرب پایه سوم ابتدایی

پیام قرآنی ( سال ششم دبستان )

بازی تقسیم

بازی ضرب

نکات دستوری پنجم


          

         برای دریافت روی شکل کلیک کنید           

 




 


                                    

انیمیشن اندازه گیری


انیمیشن  جالب برای یادگیری اندازه گیری وزن بصورت گرم وکیلوگرم کافی است وزنه ها را درون ترازو قرار دهید واندازه را بصورت گرم یا کیلو گرم  تایپ کنید .                            

برای شروع بازی روی شکل هاکلیک کنید         

 




فیلم های آموزشی


 اصطلاحات جغرافیای طبیعی ( دوره ی ابتدایی ) در سایه
 آشنایی با روش های فعال در آموزش جغرافیا
جغرافیا
 درخت صلح
 ابزار های مشکل گشا(غلطک) روان شناسی رشد
روانشناسی
 ارس روان شناسی یادگیری
روانشناسی
 اسباب بازی
دوستی
 روز تولد پسر
 الا کلنگ روش تدریس بخوانیم و بنویسیم پایه ی اول ابتدایی
 باران روش تدریس بخوانیم و بنویسیم پایه ی دوم ابتدایی
 باران ( دستورزبان فارسی ) روش تدریس بخوانیم و بنویسیم پایه ی سوم ابتدایی
 بازمانده ها(هبوط) روش تدریس بخوانیم و بنویسیم پایه ی چهارم ابتدایی
 به سوی یادگیری فعال - آموزش نوین علوم رویای زندگی
 تات او تارد رویکرد های نوین آموزش
 تامتا تامتات و روباه ریاضی اول ابتدایی
 تخته اسکیت دزدان دریایی ریاضی دوم ابتدایی
 تربیت بدنی ( روش تدریس )
تربیت بدنی
 ریاضی سوم ابتدایی
 تمبر جادویی ریاضی پنجم ابتدایی
 جعبه ی موسیقی ریاضی چهارم ابتدایی
 خاک سرد
اجتماعی
 زغال
 خزان سبز ساخت وسایل کمک آموزشی ریاضی ابتدایی
 داستان ناتمام فصل آخر علامت سوال
 در خانه ی ما فرار
وجدان


 قرآن پایه ی اول ابتدایی(روش تدریس) هشدار های یادگیری
 مجموعه انیمیشن پادی و پوریا پایان خوش من
دوستی
 مجموعه ی آموزشی علوم ابتدایی ( 1 ) پرش شیر
 مجموعه ی آموزشی علوم ابتدایی ( 2 ) پوپی
 مجموعه ی خلاقیت و آموزش چاه
 مجموعه ی فعالیت های پیش از دبستان چرا دمکراسی ؟ ( لطفا با من رای بدهید )
 مجموعه ی نمایش و بازی های دبستانی ( 1 ) چند لحظه قبل
 مدرسه ای به وسعت دریا
مدرسه
 کتاب بخوانیم و بنویسیم ( پرسش و پاسخ )
 مدرسه در دست بچه ها
مدرسه
 کتاب ریاضی اول ابتدایی(روش تدریس)
 مهارت های تدریس کرچال
 مهارت های عملی تدریس کله کدو
 مهارت های یاد دهی کوچک جنگلی
 هدیه

آزمایشات کتاب علوم


در این فعالیت های کلاسی که در طول ماه مهر و در محل آزمایشگاه دبستان نغمه های آسمانی انجام گرفته است، دانش آموزان پایه پنجم با کمک معلم خود خانم دانشوری به آزمایشگاه رفته و با انجام آزمایش های متنوع و گوناگون، عملاً آزمایش های مباحث درس علوم شان را فرا گرفتند.
 
شرح کامل گزارش فعالیت های آزمایشگاه علوم
  • آزمایش شماره 1
 
موضوع آزمایش : آشنایی با خاصیت های مواد
هدف انجام آزمایش : 1- هر ماده خاصیت های متفاومتی دارد. 2- استفاده از حواس پنچگانه
وسائل مورد نیاز: 1-  3 لیوان خالی     2- گلاب       3- آب         4- سرکه
روش و مراحل انجام آزمایش:
در یکی از لیوانها آب و در دیگری سرکه ی سفید (بی رنگ) و در سومین لیوان گلاب می ریزیم. دانش آموزان می خواهند موادی را که قبلاً در لیوانها ریخته شده است را شناسایی کنند، که در این آزمایش از خاصیت بو برای شناسایی استفاده می شود.
نتیجه: هر ماده حجم، رنگ، بو و مزه ی خاصی دارد و ما از این خاصیت ها برای شناسایی مواد استفاده می کنیم.
 
 
  • آزمایش شماره 2
 
موضوع آزمایش : جنبش مولکولها
هدف انجام آزمایش : مولکولهای مواد گاز و مایع حرکت می کنند.
وسائل مورد نیاز: 1- شیشه عطر     2- قطره چکان     3- جوهر       4- لیوان
روش و مراحل انجام آزمایش:
1- درب یک شیشه ی عطر را بازکرده و آن را روی میز می گذاریم. همه ی دانش آموزان روی صندلی های خود می نشینند. می بینیم ابتدا دانش آموزان ردیف اول که به میز نزدیکترند بوی عطر را حس می کنند و بعد بقیه و در آخر دانش آموزان ردیف آخر بوی عطر را حس می کنند.
نتیجه: از این آزمایش نتیجه می گیریم که مولکولهای عطر در هوا حرکت کرده و پخش می شوند.
2- قطره چکانی را از جوهر پر می کنیم و بدنه ی آن را با دستمال کاغذی خشک کرده به آرامی در لیوان آب فرو می کنیم تا نوک آن به ته لیوان برسد. آن را بی حرکت به حال خود می گذاریم، کمی صبر کرده می بینیم کم کم آب لیوان به رنگ جوهر در آمده است.
نتیجه: مولکولهای رنگ جوهر در آب پخش می شود.
 
 
  • آزمایش شماره 3
 
موضوع آزمایش : اندازه ذرات
هدف انجام آزمایش : هر ماده خاصیت های متفاوتی دارد.
وسائل مورد نیاز: 1- چند حبه قند     2- هاون      3- یک لیوان آب        4- قاشق
روش و مراحل انجام آزمایش:
یک حبه قند را خرد می کنیم و به دانش آموزان می گوییم سعی کنند خرده های آن را باز هم ریزتر کنند.
نتیجه: دانش آموزان در اثر مشاهده و انجام این آزمایش می بینند که می توان قند را در آسیاب یا هاون کوبید تا مثل آرد ریز و نرم شود. حتی می توان آن را درآب حل نمود تا در بین مولکولهای آب ناپدید شوند و مزه ی آب را شیرین کنند.
 
 
  • آزمایش شماره 4
 
موضوع آزمایش : آزمایش مقایسه ای
هدف انجام آزمایش : دانش آموزان بتوانند با مشاهده کردن یا با استفاده از حواس پنچگانه ، به پرسش های علمی پاسخ دهند.
وسائل مورد نیاز: 1- آب سرد      2- آب گرم      3- آبلیمو     4- شکر     5- دو لیوان       6-قاشق
روش و مراحل انجام آزمایش:
در 2 لیوان آب، که یکی دارای آب سرد و دیگری آب جوش است به مقدار مساوی آب، شکر و آبلیمو می ریزیم. می بینیم که همه موارد مثل مقدار آب، اندازه لیوانها، مقدار شکر حل شده و زمان به هم زدن شکر ها مساوی و یکسان بوده و فقط دمای آب در 2 لیوان تفاوت دارد.
نتیجه : بنابراین دانش آموزان به وسیله مشاهده کردن و فرضیه سازی می توانند به این نتیجه برسند که شکر در آب جوش سریعتر حل می شود.
 
 
  • آزمایش شماره 5
 
موضوع آزمایش : تغییرات مواد
هدف انجام آزمایش : آشنایی با تغییرات شمیایی و فیزیکی
وسائل مورد نیاز: 1- کمی یخ    2- یک پیمانه شکر     3- کمی جوش شیرین     4- یک استکان سرکه
روش و مراحل انجام آزمایش:
کمی یخ را ذوب می کنیم، سپس یک پیمانه شکر را در یک ظرف آب حل کرده و بعد کمی جوش شیرین به یک استکان سرکه اضافه می کنیم.
به این نتایج دست می یابیم:
1- ذوب یخ یک نوع تغییر فیزیکی است، زیرا جنس ماده عوض نشده است.
2- حل کردن شکر در آب یک نوع تغییر فیزیکی است، چون جنس ماده عوض نشده است.
3- افزودن جوش شیرین به سرکه یک نوع تغییر شیمیایی است، چون جنس ماده عوض شده و ماده ی جدیدی به نام گاز کربنیک تولید شده است، که در اینجا یادگیری نام گاز برای دانش آموز ضرورتی ندارد.
 
 
  • آزمایش شماره 6
 
موضوع آزمایش : ربایش بین مایعات
هدف انجام آزمایش : بین مولکولهای آب کشش مولکولی یا ربایش مولکولی وجود دارد
وسائل مورد نیاز: 1- چند قطره روغن      2- بشقاب          3- آب
روش و مراحل انجام آزمایش:
سطح یک بشقاب را با کمی روغن چرب می کنیم و بر روی آن چند قطره آب می ریزیم، آنگاه با یک قاشق، قطره های آب را به هم نزدیک می کنیم. قطره های آب وقتی خیلی به هم نزدیک می شوند با سرعت به هم می چسبند و تشکیل قطره ی بزرگ تری را می دهند.
نتیجه: بین مولکولهای آب کشش مولکولی یا ربایش مولکولی وجود دارد.
 
 
  • آزمایش شماره 7
 
موضوع آزمایش : تغییرات مواد
هدف انجام آزمایش : آشنایی با تغییرات فیزیکی
وسائل مورد نیاز: دو برگ کاغذ هم اندازه
روش و مراحل انجام آزمایش:
ابتدا دو برگ کاغذ سفید هم اندازه را بر می داریم، یکی از آنها را خرد کرده و کاغذهای کوچک را با کاغذهای بزرگ مقایسه می کنیم.
نتیجه: در این آزمایش به دانش آموزان نشان می دهیم که جنس ماده یا کاغذها عوض نشده است و کاغذ به چیز دیگری تبدیل نشده است چون خاصیت های اصلی آن مانند رنگ، بو و جنس آن تغییر نکرده است و چون ماده به ماده ی دیگری تبدیل نشده بنابراین پاره کردن کاغذ یک تغییر فیزیکی محسوب می شود.
 
 
  • آزمایش شماره 8
 
موضوع آزمایش : تغییرات مواد
هدف انجام آزمایش : آشنایی با تغییرات شیمیایی
وسائل مورد نیاز: 1- تکه نان 2- کیسه پلاستیکی
روش و مراحل انجام آزمایش:
در این آزمایش تکه نانی را که از هفته قبل دانش آموزان در کیسه پلاستیکی قرار دادند و مدتی در جایی تاریک نگه داری کردند تا کپک بزند و سپس آن را با یک تکه نان سالم مقایسه نمودند.
نتیجه: از این آزمایش نتیجه می گیریم که نان کپک زده، خاصیت های قبلی خود را از دست داده و به ماده ی جدید با خاصیت های جدید تبدیل شده است که در اینصورت تغییر شیمیایی رخ داده است.
 
 
  • آزمایش شماره 9
 
موضوع آزمایش : نوشتن پیغام بوسیله آبلیمو روی کاغذ و نمایان کردن آن
هدف انجام آزمایش : آشنایی با یک نوع تغییر شیمیایی
وسائل مورد نیاز: 1- مقداری آبلیمو       2- کاغذ        3- اتو           4- قلم
روش و مراحل انجام آزمایش:
ابتدا به دانش آموزان گفتیم که هریک برای دوست خود بر روی آبلیمو پیغام بنویسد و از او بخواهد تا آن را بخواند. می بینیم که روی کاغذ چیزی دیده نمی شود تا خوانده شود. سپس به دانش آموزان کمک کردیم تا کاغذ را با اتو کمی گرم کنند، حالا می بینیم که نوشته ها روی کاغذ ظاهر می شود.
نتیجه: از این آزمایش نتیجه می گیریم که با عمل فوق یک تغییر شیمیایی صورت گرفته است، چون آب درون آبلیمو بر اثر حرارت بخار شده و قند موجود در آن بر اثر گرمای اتو به کربن تبدیل میگردد و تقریباً به رنگ قهوه ای دیده خواهد شد.
 
 
  • آزمایش شماره 10
 
موضوع آزمایش : آشنایی با تغییرات مواد
هدف انجام آزمایش : آشنایی با تغییرات شمیایی
وسائل مورد نیاز: 1- شمع           2- کبریت              3- کاغذ
روش و مراحل انجام آزمایش و نتیجه :
هر نوع سوختنی از نوع تغییرات شیمیایی می باشد. هنگام سوختن، شمع و کاغذ تبدیل به ماده ی دیگر می شود که به این نوع تغییر مواد، تغییر شیمیایی می گویند.دانش آموزان با روشن کردن شمع و گرفتن کاغذ روی آن،این نوع تغییرات شیمیایی را مشاهده نمودند.
  • آزمایش شماره 11
 
موضوع آزمایش : ساخت مدل عنصر و ترکیب
هدف انجام آزمایش : آشنایی با عنصر اتم ها
وسائل مورد نیاز: 1- توپ های رنگی                 2- میله
روش و مراحل انجام آزمایش و نتیجه :
در این آزمایش دانش آموزان با استفاده از توپ های رنگی و میله ها مدل عنصر و ترکیب را درست کردند.
 

ریاضی (اعداد مرکب)

ریاضی پایه ی پنجم ،  کاربرد اعداد مرکب 

  


تسلیت


شهادت هشتمین امام ما شیعیان 


امام موسی الرضا (ع)

 

را به ولایت مداران تسلیت می گویم 


مدیر وبلاگ

علوم (خاک)


مواد تشکیل دهنده خاک‌ها


موادی که خاک‌ها را تشکیل می‌دهند به چهار قسمت تقسیم می‌شوند: •مواد سخت: مواد سخت را ترکیبات معدنی


 تشکیل می‌دهند ولی ممکن است دارای مقداری مواد آلی نیز باشند. البته این ترکیبات معدنی از تخریب سنگ‌های 


اولیه یا سنگ مادر حاصل شده‌اند که گاهی اوقات همراه با مواد تازه کلوئیدی و نمک‌ها می‌باشند.


•موجودات زنده در خاک‌ها : تغییراتی که در خاک‌ها انجام می‌پذیرد بوسیله موجودات زنده در خاک انجام می‌گیرد. قبل از همه


ریشه گیاهان، باکتری‌ها، قارچها، کرم‌ها و بالاخره حلزون‌ها در این تغییرات شرکت دارند.


•آب موجود در خاک‌ها : آبی که در خاک وجود دارد حمل مواد حل‌شده را به عهده دارد که البته این مواد حمل شده برای رشد 


و نمو گیاهان به مصرف می‌رسد. آب موجود در خاک‌ها از باران و آبهای نفوذی، آب جذب شده و بالاخره آبهای زیرزمینی تشکیل 


شده که در مواقع خشکی از محل خود خارج شده و بمصرف می‌رسد.


•هوای موجود در خاک : هوا همراه با آب در خرده های خاک‌ها وجود دارد که البته این هوا از ضروریات رشد و نمو گیاهان 


و ادامه حیات حیوانات می‌باشد. مقدار اکسیژنی که در این هوا وجود دارد از دی اکسید کربن کمتر است و این بدان علت است که 


ریشه گیاهان برای رشد و نمو اکسیژن مصرف کرده و دی اکسید کربن پس می‌دهند.

 

خاک رسی : ذرات رس (Clay) دارای قطری کوچکتر از ۰٫۰۰۲ میلی‌متر می‌باشند و در حدود ۵۰٪ خاک را تشکیل می‌دهند. 


خاک‌های رسی چون دارای دانه‌های بسیار ریزی هستند به خاک سرد معروفند و در مقابل رشد گیاهان مقاومت نشان داده و رشد 


آنها را محدود می‌کنند.

 

خاک به چند صورت تشکیل می شود؟

 

     الف) سنگ در روز زیر آفتاب گرم و در شب سرد می شود وقتی این کار سالها تکرار شود


سنگ کم کم ترک بر می دارد و خرد می شودو خاک ایجاد می شود

 

   ب) آبی که در زمستان در لایه های ترک های سنگ یخ می بندد و باعث می شود که آن ها زودتر خرد شوند.

 

     ج) ریشه گیاهان باعث خرد شدن سنگ ها و بوجود آمدن خاک می شود.        

 

2- دانستن این که زمان لازم برای تشکیل یک لایه خاک به قطر یک سانتی متر 200 سال لازم است چه اهمیتی برای ما دارد ؟

  

   باید به ضرورت مراقبت از خاک و استفاده های صحیح از آن توجه کنیم.

 

3- خاک در بیابان بیشتر تشکیل می شود یا در جاهای پر باران و مرطوب؟ دلیل بیاورید.

  

    با توجه به شرایط تشکیل خاک که  در جاهای مرطوب و پر باران سنگ ها زودتر به خاک تشکیل می شوند اما 


در بیابان این شرایط کمتر به وجود می آید به همین علت آثار با ستانی در نواحی خشک سالم تر مانده است. 

 

4- چه نوع خاکی برای  کشاورزی مناسب تر است؟


  خاکی که حاوی مقدار مساوی ماسه ، رس و گیاخاک باشد برای کشاورزی مناسب است زیرا سرعت نفوذ آب و 


حجم ذخیره آب در این خاک بیشتر است.

 

5- در چه نوع خاک هایی آب بیشتر نفوذ می کند؟

 

     خاک هایی که ذرات آنها درشت تر و فاصله بین  ذرات شان بیشتر است، آب را بیشتر عبور می دهند.

 

6- نتیجه آزمایش  « یورستن » چه بود؟

   

        او نتیجه گیری کرد که گیاهان موادی را از خاک می گیرند. 

 

7- چرا خاک مزرعه بهتر از خاک کنار جاده و بیابان است؟

   

   برای این که مقداری از باقی مانده بدن گیاهان و جانوران مرده و پوسیده به آن اضافه شده است.

 

 

8- گیاخاک چیست؟

 

  به قسمت بالای خاک که حاوی  باقی مانده بدن گیاهان و جانوران است و به رنگ تیره می باشند گیا خاک


 می گویند.

 

9- گیا خاک در کدام قسمت خاک قرار می گیرد؟

    

          در بالای خاک.


10- در کشاورزی خاک رو مهم است یا خاک زیر؟ چرا؟

  

    خاک رو .  چون دارای گیاخاک و املاح موجوددر خاک  است.

 

11-  چه عواملی باعث فرسایش خاک می شود ؟

  

  آب های جاری مثل رودها، سیلاب ها ، که سبب کندن و بردن خاک و در نتیجه فر سایش خاک می شود.

 

12- چه عواملی باعث می شود که بر خی زمین های کشاورزی ضعیف شده و دیگر حاصل خیز نبا شد؟


 عواملی مانند نابود شدن پوشش گیاهی توسط انسان یا جانوران ، کندن و بر داشتن خاک به وسیله انسان ، شیب


زمین و آب ها ی جاری مثل رودها و سیلاب ها که باعث فرسایش خاک می شود و در نتیجه باعث کاهش تولید 


محصول کشاورزی.

 

13-چرا ماموران دولت از چریدن دامها در بعضی از زمین های جلو گیری می کند؟

 

    چون چریدن پی در پی و بی رویه دام ها ، پوشش گیاهی را از بین می برد به همین جهت برخی از مراتع را 


برای چند سال محافظت می کنند تا گیاهان رشد کند.

 

14- زمین های کشاورزی پس از مدتی مواد غذایی خود را از دست می دهند برای بر گرداندن این مواد به خاک 


چه باید کرد؟

 

 اقداماتی مانند کشت تناوبی، عوض کردن نوع کشت ، دادن کودهای دامی و کشاورزی به زمین

 

15- چرا پوشش گیاهی برای جلو گیری از فرسایش خاک مهم است؟

  

 چون ریشه گیاهان باعث می شود ذره های خاک به هم بچسبندو از جابجا شدن آن جلو گیری کند.

 

16- « یورستن » گه بود و در رابطه با خاک و رشد گیاهان چه کرد؟

  

 دانشمند یونانی بود که می خواست بداند گیاهان برای رشد کردن چه چیزی را از خاک می گیرند. به همین جهت 


مقداری برگ خشکیده را جمع کرد و آنها را سوزاند و خاکستر باقی مانده را با مقداری آب خالص مخلوط کرد و 


از صافی گذراند وآبی را که از صافی گذشته بود و چشید  متوجه شد که مزه آن 


تغییر کرده است پس نتیجه گرفت که گیا هان موادی را از خاک می گیرند.

                                                                               

تسلیت



رحلت خاتم انبیا رسول اکرم (ص)



و شهادت امام حسن مجتبی (ع)



را به تمامی دلسوختگان تسلیت عرض می نمایم


مدیر وبلاگ                

کاربرگ درس بخوانیم

نام و نام خانوادگی : .............................               نام پدر : .....................                تمرین کلمات املا                دبستانخیر آبادی

نام درس

کلماتی که تشدید دارند.

کلماتی که تنوین دارند.

کلمات جدید درس

واژه ها با معنی

درس 7

...............................

...................................

...................................

.....................................

.......................................

..............................................

.............................................

.............................................

..............................................

..............................................

...............................

...............................

..................................

..................................

......................................

..............................................................

................................................................

.................................................................

...............................................................

...............................................................

درس 8

...................................

.......................................

......................................

........................................

.......................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

....................................

....................................

...................................

.....................................

.......................................

...............................................................

.................................................................

..................................................................

..................................................................

..................................................................

درس 9

.......................................

.....................................

........................................

........................................

........................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

......................................

.......................................

....................................

........................................

......................................

.................................................................

.................................................................

..................................................................

..................................................................

..................................................................

 

درس 10

.......................................

........................................

........................................

........................................

........................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

.......................................

........................................

........................................

......................................

......................................

..................................................................

...................................................................

....................................................................

....................................................................

.....................................................................

درس 11

.......................................

........................................

........................................

........................................

........................................

..............................................

.............................................

..............................................

..............................................

..............................................

........................................

........................................

........................................

........................................

........................................

..................................................................

...................................................................

...................................................................

...................................................................

....................................................................

 

درس 12

.......................................

........................................

........................................

.......................................

........................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

.......................................

........................................

........................................

........................................

........................................

..................................................................

..................................................................

...................................................................

...................................................................

...................................................................

Egh45.blogfa.com – egh45.blogsky.com