ابتدایی

ابتدایی

علمی و فرهنگی ، اجتماعی
ابتدایی

ابتدایی

علمی و فرهنگی ، اجتماعی

آزمایشات کتاب علوم


در این فعالیت های کلاسی که در طول ماه مهر و در محل آزمایشگاه دبستان نغمه های آسمانی انجام گرفته است، دانش آموزان پایه پنجم با کمک معلم خود خانم دانشوری به آزمایشگاه رفته و با انجام آزمایش های متنوع و گوناگون، عملاً آزمایش های مباحث درس علوم شان را فرا گرفتند.
 
شرح کامل گزارش فعالیت های آزمایشگاه علوم
  • آزمایش شماره 1
 
موضوع آزمایش : آشنایی با خاصیت های مواد
هدف انجام آزمایش : 1- هر ماده خاصیت های متفاومتی دارد. 2- استفاده از حواس پنچگانه
وسائل مورد نیاز: 1-  3 لیوان خالی     2- گلاب       3- آب         4- سرکه
روش و مراحل انجام آزمایش:
در یکی از لیوانها آب و در دیگری سرکه ی سفید (بی رنگ) و در سومین لیوان گلاب می ریزیم. دانش آموزان می خواهند موادی را که قبلاً در لیوانها ریخته شده است را شناسایی کنند، که در این آزمایش از خاصیت بو برای شناسایی استفاده می شود.
نتیجه: هر ماده حجم، رنگ، بو و مزه ی خاصی دارد و ما از این خاصیت ها برای شناسایی مواد استفاده می کنیم.
 
 
  • آزمایش شماره 2
 
موضوع آزمایش : جنبش مولکولها
هدف انجام آزمایش : مولکولهای مواد گاز و مایع حرکت می کنند.
وسائل مورد نیاز: 1- شیشه عطر     2- قطره چکان     3- جوهر       4- لیوان
روش و مراحل انجام آزمایش:
1- درب یک شیشه ی عطر را بازکرده و آن را روی میز می گذاریم. همه ی دانش آموزان روی صندلی های خود می نشینند. می بینیم ابتدا دانش آموزان ردیف اول که به میز نزدیکترند بوی عطر را حس می کنند و بعد بقیه و در آخر دانش آموزان ردیف آخر بوی عطر را حس می کنند.
نتیجه: از این آزمایش نتیجه می گیریم که مولکولهای عطر در هوا حرکت کرده و پخش می شوند.
2- قطره چکانی را از جوهر پر می کنیم و بدنه ی آن را با دستمال کاغذی خشک کرده به آرامی در لیوان آب فرو می کنیم تا نوک آن به ته لیوان برسد. آن را بی حرکت به حال خود می گذاریم، کمی صبر کرده می بینیم کم کم آب لیوان به رنگ جوهر در آمده است.
نتیجه: مولکولهای رنگ جوهر در آب پخش می شود.
 
 
  • آزمایش شماره 3
 
موضوع آزمایش : اندازه ذرات
هدف انجام آزمایش : هر ماده خاصیت های متفاوتی دارد.
وسائل مورد نیاز: 1- چند حبه قند     2- هاون      3- یک لیوان آب        4- قاشق
روش و مراحل انجام آزمایش:
یک حبه قند را خرد می کنیم و به دانش آموزان می گوییم سعی کنند خرده های آن را باز هم ریزتر کنند.
نتیجه: دانش آموزان در اثر مشاهده و انجام این آزمایش می بینند که می توان قند را در آسیاب یا هاون کوبید تا مثل آرد ریز و نرم شود. حتی می توان آن را درآب حل نمود تا در بین مولکولهای آب ناپدید شوند و مزه ی آب را شیرین کنند.
 
 
  • آزمایش شماره 4
 
موضوع آزمایش : آزمایش مقایسه ای
هدف انجام آزمایش : دانش آموزان بتوانند با مشاهده کردن یا با استفاده از حواس پنچگانه ، به پرسش های علمی پاسخ دهند.
وسائل مورد نیاز: 1- آب سرد      2- آب گرم      3- آبلیمو     4- شکر     5- دو لیوان       6-قاشق
روش و مراحل انجام آزمایش:
در 2 لیوان آب، که یکی دارای آب سرد و دیگری آب جوش است به مقدار مساوی آب، شکر و آبلیمو می ریزیم. می بینیم که همه موارد مثل مقدار آب، اندازه لیوانها، مقدار شکر حل شده و زمان به هم زدن شکر ها مساوی و یکسان بوده و فقط دمای آب در 2 لیوان تفاوت دارد.
نتیجه : بنابراین دانش آموزان به وسیله مشاهده کردن و فرضیه سازی می توانند به این نتیجه برسند که شکر در آب جوش سریعتر حل می شود.
 
 
  • آزمایش شماره 5
 
موضوع آزمایش : تغییرات مواد
هدف انجام آزمایش : آشنایی با تغییرات شمیایی و فیزیکی
وسائل مورد نیاز: 1- کمی یخ    2- یک پیمانه شکر     3- کمی جوش شیرین     4- یک استکان سرکه
روش و مراحل انجام آزمایش:
کمی یخ را ذوب می کنیم، سپس یک پیمانه شکر را در یک ظرف آب حل کرده و بعد کمی جوش شیرین به یک استکان سرکه اضافه می کنیم.
به این نتایج دست می یابیم:
1- ذوب یخ یک نوع تغییر فیزیکی است، زیرا جنس ماده عوض نشده است.
2- حل کردن شکر در آب یک نوع تغییر فیزیکی است، چون جنس ماده عوض نشده است.
3- افزودن جوش شیرین به سرکه یک نوع تغییر شیمیایی است، چون جنس ماده عوض شده و ماده ی جدیدی به نام گاز کربنیک تولید شده است، که در اینجا یادگیری نام گاز برای دانش آموز ضرورتی ندارد.
 
 
  • آزمایش شماره 6
 
موضوع آزمایش : ربایش بین مایعات
هدف انجام آزمایش : بین مولکولهای آب کشش مولکولی یا ربایش مولکولی وجود دارد
وسائل مورد نیاز: 1- چند قطره روغن      2- بشقاب          3- آب
روش و مراحل انجام آزمایش:
سطح یک بشقاب را با کمی روغن چرب می کنیم و بر روی آن چند قطره آب می ریزیم، آنگاه با یک قاشق، قطره های آب را به هم نزدیک می کنیم. قطره های آب وقتی خیلی به هم نزدیک می شوند با سرعت به هم می چسبند و تشکیل قطره ی بزرگ تری را می دهند.
نتیجه: بین مولکولهای آب کشش مولکولی یا ربایش مولکولی وجود دارد.
 
 
  • آزمایش شماره 7
 
موضوع آزمایش : تغییرات مواد
هدف انجام آزمایش : آشنایی با تغییرات فیزیکی
وسائل مورد نیاز: دو برگ کاغذ هم اندازه
روش و مراحل انجام آزمایش:
ابتدا دو برگ کاغذ سفید هم اندازه را بر می داریم، یکی از آنها را خرد کرده و کاغذهای کوچک را با کاغذهای بزرگ مقایسه می کنیم.
نتیجه: در این آزمایش به دانش آموزان نشان می دهیم که جنس ماده یا کاغذها عوض نشده است و کاغذ به چیز دیگری تبدیل نشده است چون خاصیت های اصلی آن مانند رنگ، بو و جنس آن تغییر نکرده است و چون ماده به ماده ی دیگری تبدیل نشده بنابراین پاره کردن کاغذ یک تغییر فیزیکی محسوب می شود.
 
 
  • آزمایش شماره 8
 
موضوع آزمایش : تغییرات مواد
هدف انجام آزمایش : آشنایی با تغییرات شیمیایی
وسائل مورد نیاز: 1- تکه نان 2- کیسه پلاستیکی
روش و مراحل انجام آزمایش:
در این آزمایش تکه نانی را که از هفته قبل دانش آموزان در کیسه پلاستیکی قرار دادند و مدتی در جایی تاریک نگه داری کردند تا کپک بزند و سپس آن را با یک تکه نان سالم مقایسه نمودند.
نتیجه: از این آزمایش نتیجه می گیریم که نان کپک زده، خاصیت های قبلی خود را از دست داده و به ماده ی جدید با خاصیت های جدید تبدیل شده است که در اینصورت تغییر شیمیایی رخ داده است.
 
 
  • آزمایش شماره 9
 
موضوع آزمایش : نوشتن پیغام بوسیله آبلیمو روی کاغذ و نمایان کردن آن
هدف انجام آزمایش : آشنایی با یک نوع تغییر شیمیایی
وسائل مورد نیاز: 1- مقداری آبلیمو       2- کاغذ        3- اتو           4- قلم
روش و مراحل انجام آزمایش:
ابتدا به دانش آموزان گفتیم که هریک برای دوست خود بر روی آبلیمو پیغام بنویسد و از او بخواهد تا آن را بخواند. می بینیم که روی کاغذ چیزی دیده نمی شود تا خوانده شود. سپس به دانش آموزان کمک کردیم تا کاغذ را با اتو کمی گرم کنند، حالا می بینیم که نوشته ها روی کاغذ ظاهر می شود.
نتیجه: از این آزمایش نتیجه می گیریم که با عمل فوق یک تغییر شیمیایی صورت گرفته است، چون آب درون آبلیمو بر اثر حرارت بخار شده و قند موجود در آن بر اثر گرمای اتو به کربن تبدیل میگردد و تقریباً به رنگ قهوه ای دیده خواهد شد.
 
 
  • آزمایش شماره 10
 
موضوع آزمایش : آشنایی با تغییرات مواد
هدف انجام آزمایش : آشنایی با تغییرات شمیایی
وسائل مورد نیاز: 1- شمع           2- کبریت              3- کاغذ
روش و مراحل انجام آزمایش و نتیجه :
هر نوع سوختنی از نوع تغییرات شیمیایی می باشد. هنگام سوختن، شمع و کاغذ تبدیل به ماده ی دیگر می شود که به این نوع تغییر مواد، تغییر شیمیایی می گویند.دانش آموزان با روشن کردن شمع و گرفتن کاغذ روی آن،این نوع تغییرات شیمیایی را مشاهده نمودند.
  • آزمایش شماره 11
 
موضوع آزمایش : ساخت مدل عنصر و ترکیب
هدف انجام آزمایش : آشنایی با عنصر اتم ها
وسائل مورد نیاز: 1- توپ های رنگی                 2- میله
روش و مراحل انجام آزمایش و نتیجه :
در این آزمایش دانش آموزان با استفاده از توپ های رنگی و میله ها مدل عنصر و ترکیب را درست کردند.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.