ایمیل گروه جغرافی منطقه 11تهران


goghrafym11@gmail.com


مطالب , نظرات , انتقادات و پیشنهادات خود را به این آدرس ایمیل نمایید 

باتشکر مدیر وبلاگ


شزوع بهاری دیگر

 

نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی
که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی


من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش
که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی


چنگ در پرده همین می‌دهدت پند ولی
وعظت آن گاه کند سود که قابل باشی


در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است
حیف باشد که ز کار همه غافل باشی


نقد عمرت ببرد غصه دنیا به گزاف
گر شب و روز در این قصه مشکل باشی


گر چه راهیست پر از بیم ز ما تا بر دوست
رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی


حافظا گر مدد از بخت بلندت باشد
صید آن شاهد مطبوع شمایل باشی

حافظ

گزارش سفر پاریس و یازدید از کلاسهای مدرن تاریخ3/9/95سلطنت صادقی  دبیر منطقه 11 تهران

 

پرواز ساعت 2 در فرودگاه مارشال دو گل نشست ولیدرمان بعلت  تاخیر پرواز مستقیم ما را به مدرسه ای که از قبل هماهنگی شده بود بردند 

در ساعت چهار در مدرسه بودیم و تعدادی از معلمان ایرانی مدرسه ایران در فرانسه نیزهم در آنجا حضور داشتند

1-آشنایی با روش مدرن در مدرسه اول

چهار معلم که در این مدرسه روش مدرن را در یک کلاس اجرا میکردند به توضیحات این روش پرداختند و اقای بونو ترجمه میکردند .

فرنه که بنیانگذار این روش میباشد خود معلم بوده واز سال 1920-1933 ودر سال 1935 از کادر رسمی بیرون آمده و خود مدرسه ای تاسیس کرد و با همسرش که ایشان نیز معلم بودند مدرسه مدرن را پایگذاری کردند

تکنیک های روش مدرن:

1-   چاپ و چاپخانه :این روش که در گذشنه باعث تقسیم کار و تخصص میشد اکنون با آمدن کامپیوتر و پرینتر آسانتر شده و باعث یاد گرفتن دموکراسی در محیط مدرسه برای دانش آموزان میشودو بیان آزاد مطالب و مخاطب عام داشتن از خصوصیات بارز آن است.تکیه بر نوشتن باعث نگارش خوب دانش آموزان میشود و حدود 100 دخالت دارند.  

2-   نوشتن متن آزاد : متن آزاد هم از نظر سبک و هم محتوی و هدف چاپ شدن چه به اندازه یک خط یا یک صفحه حتی طراحی و کشیدن نقشه و ریاضی با توجه به سن وسال و نقش معلم در این قسمت الف راهنمایی کردن   ب  انگیزه دادن

3-   مکاتبه مدرسه :که در دو سطح الف همیاری در کلاس  ب همیاری در بین مدارس

این مراحل با دو نامه 1- نامه عمومی که تمام مطالب را انتقال میدهد 2- مکاتبه با دانش آموز مشترک در کار در مدرسه دیگر  

4-      مطالعه محیط : بردن دانش آموزان به محیط جغرافیایی اعم از سیاسی.اجتماعی . جغرافیایی

5-   برنامه کاری : در ابتدا شروع تحصیل یک برنامه گروهی بصورت مشاوره ای توسط شورای دانش آموزی شکل میگیرد که البته این برنامه به تشخیص شخصی هردانش آموز که تشخیص میدهد که برای کدام درس وقت بیشتر و کدام کار کمتری نیاز دارد متفاوت است و معلم ناظر بر این برنامه هاست و والدین هم آن را تایید میکنند.

6-    شورای کلاس و تعاون: شعار من یاد میگیرم اما با کمک دیگران. همه دانش آموزان جزو شورای دانش آموزی هستند و بیشتر کاربرد دموکراسی را نشان میدهد و دستور کار و صورتجلسه دارند

دانش آموز با امتحانی که بر اساس سطحی که خودش مشخص کرده و خود دانش آموز نیزآن را صحیح میکند سطح خودرا تعیین کرده و در انتهای دوره امتحانی گرفته میشود که توسط معلم تصحیح میشود . 

اصول یادگیری در روش مدرن

1-    تعاون و باهم کار کردن

2-  تولید و خلاقیت

3- آموزش تجربی و آزمون خطا و تجربه

4-  آموزش طبیعی

5-  علایق

وضعیت نمرات دانش آموزان سال سوم نهایی درس جغرافیا خرداد95

 

  

 

  

تفسیر نمودارها با همکاران گرامی  

منتظر نظراتتون هستم 

با تشکر

برنامه درج مطالب در وبلاگ جغرافیا منظقه 11

با عرض سلام و تشکر از همکاران عزیز  

چند نکته در اینجا قابل ذکر است : 

از همکاران درخواست میشود اگر مطلبی چه در خصوص جغرافیا و چه کتب درسی دارند چهت درج در وبلاگ ارسال نمایند. 

ضمنا بعد از بازدید هر مدرسه گزارش  و عکس آن در وبلاگ درج خواهد شد و شاد

امیدوارم همکاران عزیز در سال جاری فعالتر از سالهای پیش و همراه ما باشند .

با امید به داشتن مدرسه و معلم و دانش آموزانی  فعال

شروع یک سال تحصیلی

نمي دانستم.هيچ چيز نميدانستم
و نمي دانستم که نمي دانم،
اما تو مي دانستي و مي توانستي
و همين بس بود که دستهايم را بگيري
و در کلاس مهربانيت بنشاني
و نخستين حرفهايم را برايم هجي کني.
ازآن به بعد در کلاس تو
- که به اندازه همه خوبي ها وسعت داشت-
مي نشستم و از پنجره نگاهت
آسماني را مي ديدم که آرزوهايم را
چون خورشيدي روشن در بر گرفته بود.
چه خوب بودي تو. چه ساده،چقدر مهربان!
و من در چشمهايت مهري مي ديدم
که بوي دامن مادر را مي داد،
وقتي که ريحان مي چيد
و بوي دستهاي پدر را،
وقتي که خسته از کار بر مي گشت،
وضو مي گرفت، و در گوشه ايوان نماز مي خواند.
آن قمري قشنگ
که هميشه پشت پنجره مي نشست
و خبرهاي خوب کلاس را براي مادرها مي برد
هنوز هست!
و آن کلاغ پير که خبر چين بديها بود.
من از کتاب چه مي فهميدم!؟
من از شعر،چه مي دانستم؟
من داستان نديده بودم!
من خاطره نچشيده بودم!
من با همه اينها
در کلاس تو دوست شدم
و با تو در کلاس مهرباني.
يادت هست نوشتي : ابر ... باران باريد!
نوشتي:آب ... سيراب شدم!
نوشتي:بهار... درخت ها برخاستند!
نوشتي:رود ... درياها موج برداشتند!
و من فهميدم که دانستن آغاز توانستن است.
افسوس نماندي
تا برگهاي دفتر خاطراتم را بخواني
حرفهايم را بشنوي
و غلط هاي ديکته زندگيم را درست بنويسي.
هنوز در خاطره آن روزم
که همبازي کودکي هايم شدي
تا از پله هاي نوجواني بالا بيايم
و جواني ام را به تماشا بنشينم

آمدن بهار

 

 

بهار را باور کن

باز کن پنجره هارا که نسیم

روز میلاد اقا قی هارا

جشن می گیرد

و بهار

روی هر شاخه کنار هر برگ

شمع روشن کرده است

همه چلچله ها برگشتند

وطراوت را فریاد زدند

کوچه یکپارچه اواز شده است

ودرخت گیلاس

هدیه جشن اقا قی ها را

گل به دامن کرده است

بازکن پنجره ها را ای دوست

هیچ یادت هست

که زمین را عطشی وحشی سوخت

برگها پژمردند

تشنگی با جگر خاک چه کرد

هیچ یادت هست

توی تاریکی شبهای بلند

سیلی سرما با تاک چه کرد

با سروسینه گلهای سپید

نیمه شب باد غضبناک چه کرد

حالیا معجزه باران را باور کن

و سخاوت را در چشم چمنزار ببین

و محبت را در روح نسیم

که در این کوچه تنگ

با همین دست تهی

روز میلاد اقاقی ها را

جشن میگیرد

خاک جان یافته است

تو چرا سنگ شدی

تو چرا اینهمه دلتنگ شدی

باز کن پنجره ها را

وبهاران را

باور کن …

فریدون مشیری 

جغرافیا وآموزش جغرافیا در ایران

 

جغرافیا علمی‌ است‌ كه‌ سعی‌ دارد ویژگی‌های‌ مكانها و پراكندگی‌ پدیده‌ها، انسانها و فرایندها را برروی‌ زمین‌ تبیین‌ كند. جغرافیا به‌ روابط‌ متقابل‌ بین‌ انسان‌ و محیط‌ اهمیت‌ خاص‌ قایل‌ است‌. ویژگی‌ اصلی‌ علم‌ جغرافیا، نگرش‌ تركیبی‌ آن‌ و شناخت‌ نمود غالب‌ است‌ و همانند دیگر علوم‌ در حل‌ مسائل‌ از روش‌ علمی‌ استفاده‌ می‌كند.  

آموزش جغرافیا 
 جغرافیا به عنوان وسیله ای نیرومند هم برای ترفیع و ترویج آموزش های فردی و هم آموزش های بین المللی، محیطی و توسعه مطرح می باشد.  

 

نیاز ها و انتظارات برنامه ریزان جغرافیا از دانش آموزان:

در نظام آموزشی و در برنامه درسی جغرافیا با نگرش جدید از دانش آموزان انتظار می رود در سه حیطه اصلی آموزش یعنی؛ حیطه شناختی، حیطه مهارتی- کاربردی و حیطه ارزشی- نگرشی، مهارت هایی را کسب کنند که به اختصار اشاره می شود؛

الف) حیطه شناختی: از دانش آموزان انتظار می رود؛

1- از مکان ها، موقعیت های مکانی، کشورها و نواحی برداشت صحیح و واقع بینانه داشته باشند.

2- روابط انسان و محیط و تأثیرات متقابل این دو را دریابند.

3- تفاوت های طبیعی و انسانی و مشابهت های مکانی را درک کنند.

4- فرایند های طبیعی حاکم بر محیط، منابع طبیعی و چگونگی حفظ ، توسعه و بهره برداری صحیح و عاقلانه از آنها را بشناسند.

5- به سوادِ جغرافیایی و فهم صحیح ارتباط بین عناصر و پدیده های جغرافیایی دست یابند.

6- اطلاعات کافی درباره اوضاع طبیعی، اقتصادی و انسانی کشورهای جهان کسب نمایند.

7- به شناخت کافی از مسائل و مشکلات کشورهای در حال توسعه، استعمار و استعمار نو دست یابند.

8- از نیازهای کنونی و مسائل مهم روز مانند توسعه، شهرنشینی، فقر، منابع انرژی و... آگاه شوند.

9- با قابلیت ها، امکانات و محدودیت های توسعه در ایران آشنا شوند.

10- از روش ها و راه حل ها و چگونگی برخورد با مشکلات جوامع بشری اطلاعاتی داشته باشند.

ب) حیطه مهارتی- کاربردی: از دانش آموزان انتظار می رود؛

1- مهارت های علمی و عملی جهت جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها بدست آورند.

2- به مهارت هایی چون تفکر منطقی، نحوه برقراری ارتباط، سواد دیداری و شنیداری دست یابند.

3- بتوانند در موقعیت های مختلف و محیط های جغرافیایی مختلف عکس العمل مناسب نشان دهند.

4- بتوانند از امکانات و منابع موجود در محیط بهره بردای عاقلانه و بهینه نمایند.

5- از توسعه انواع آلودگی ها در محیط زیست خود جلوگیری نمایند.

6- بتوانندراه حل های مناسب برای مشکلات محیطی ارائه دهند.

7- بتوانند نقشه را به خوبی بخوانند و تفسیر کنند و استفاده کنند.

8- مهارت کافی در استفاده از ابزاری همچون قطب نما، کامپیوتر، و... بدست آورند.

9- قادر باشند آموخته های خود را بطور مؤثر و مفید در زندگی روزمره بکار بندند.

ج) حیطه ارزشی- نگرشی: از دانش آموزان انتظار می رود؛

1- به وطن خود علاقمند باشند و در آنها حسّ میهن دوستی تقویت شود.

2- روحیه اعتماد به نفس، خوش بینی و امیدواری نسبت به اداره آینده جامعه پیدا کنند.

3- نسبت به مسائل جامعه خود بی تفاوت نباشند.

4- روحیه سپاسگزاری نسبت به مواهب الهی داشته باشند.

5- نسبت به سایر ملل حسّ احترام و ارزش گذاری داشته باشند.

6- نسبت به نوع بشر و کشورهای اسلامی همدلی یابند.

7- به توانایی انسان در حل مشکلات محیطی و جامعه بشری معتقد شوند.

8- در عین جامعه پذیری، روحیه انتقادی داشته باشند.

9- نسبت به منافع نسل های آینده احساس مسؤولیت داشته باشند. 

سه دلیل منطقی برای آموزش جغرافیا : 

1- کسب سواد جغرافیایی  

2- جغرافیا به عنوان یک علم ترکیب کننده  

3- پیوستگی جهان امروز  

- عمده ترین مشکلات تدریس جغرافیا در مدارس عبارتند از :

1- نارسائی های موجود در سیستم آموزش جغرافیا

2- کمبود ها و مشکلات در ارتباط با ساعات درسی ، حجم زیاد درس و کاهش ساعات کاری آموزش جغرافیاحجم کتاب های جغرافیا متناسب با ساعات درسی نیست.

3- - برنامه درسی جغرافیا فاقد انگیزش و علاقه ، توجه است که پیش شرط اصلی تحقیق و کاوشگری و ارائه راه حل و یادگیری است.

4- کمبود یا نبود وسایل کمک آموزشی مورد نیاز

5- کم اهمیت جلوه دادن درس جغرافیا در مقابل دروسی همانند ریاضیات ، فیزیک ، زبان انگلیسی و ....مشکلات و نقایص برنامه درسی جغرافیا در مدارس:

6- آموزش جغرافیا در ایران بر اساس یک برنامه درسی اصولی و استاندارد طراحی نشده است.

7- برنامه درسی جغرافیا متکی بر حیطه دانش بوده و به خاطر سپردن حجم زیاد اطلاعات برای دانش آموزان فشار روانی و سرخوردگی ایجاد می کند. برگزاری امتحانات هماهنگ استانی یا منطقه ای با طرح بعضی سؤالات غلط یا بی اهمیت به بی علاقگی و بی ارزش شدن درس جغرافیا دامن زده است.

8 - در برنامه درسی جغرافیا پرورش انواع مهارت ها، شامل مهارت های اجتماعی، تفکر، تصمیم گیری، حل مسأله، تفسیر داده ها، ترسیم نقشه و نمودار ها و کاربرد آنها به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

9- در برنامه درسی جغرافیا، همه چیز بر محور کتاب قراردارد و فیلم و اسلاید و استفاده از وسایل کمک آموزشی، بازدید علمی و ... بسیار کمرنگ می باشد.

10- برنامه درسی جغرافیا، دانش آموزان را به کاوشگری و تحقیق هدایت نمی کند و شیوه ارائه مطالب و محتوای کتاب ها برانگیزاننده نیست.

11- عکس ها و نقشه ها در کتاب ها از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و گاه به دلیل نادرست بودن، مشکل آفرین است.

12- ارزشیابی از نقشه با توجه به نمره زیادی که برای آن مد نظر است، صحیح نیست. زیرا ترسیم نقشه، نقشه خوانی، کاربرد نقشه و سایر مهارت های مربوط به آن نادیده انگاشته شده و توجه تنها معطوف به حفظ نقشه و مکان های روی آن می باشد.

13- در آموزش جغرافیا، فعالیت هایی که در پایان هر درس باید برای دانش آموزان در نظر گرفته شود بسیار ناچیز و نامطلوب است.

14- در برنامه درسی جغرافیا نقش معلم، فقط انتقال اطلاعات است و برای افزودن سواد اجتماعی و جغرافیایی تلاش نمی شود و معلم در این برنامه های درسی قدرت هیچگونه تغییر و تحوّل، نوآوری و انتخاب و انعطاف را ندارد.

15- با توجه به نقایص فعلی در آموزش جغرافیا، مسؤولین مدارس و ارگان ها، استنباط صحیحی از درس جغرافیا و همکاری جهت تهیه وسایل کمک آموزشی، بازدید علمی و... ندارد.

راهکارهای اساسی در آموزش جغرافیا:

برای حل مشکلات و رفع محدودیت ها در آموزش جغرافیا ابتدا این محدودیت ها را در دو بخش ِ شیوه های تدریس از یک سو، و شیوه های ارزشیابی از سوی دیگر بررسی و راهکارهای مناسب هر کدام ارائه می شود.

الف) شیوه های تدریس و راهکارها:

امروزه برنامه ریزان درسی بانگارش کتاب « راهکارهای آموزش جغرافیا» و همچنین ارائه مقالات علمی، بستر نظری این کار را ارائه داده اند، اما در عمل و اجرا موانعی وجود دارد. کمبود نقشه در مدارس بخصوص مدارس مناطق محروم و کمبود امکانات سمعی و بصری و CD های آموزشی، کمبود فضای آزمایشگاهی و آموزشی مناسب، عدم آشنایی یا آشنایی مختصر دبیران با رویکردهای جدید تدریس، وجود مدیریت سنتی در مدارس، و توجیه نبودن کادر اداری، عدم تناسب زمان جلسات با حجم کتاب ها و... از جمله موانع اجرایی در راه بکارگیری شیوه های تدریس فعال می باشد.

راهکارها :

- آموزش و فرهنگ سازی در جامعه و مدارس در این زمینه که امروزه کارکرد عناصر آموزش تغییر کرده و نقش معلّم هدایت گری است نَه انتقال اطلاعات.

- برگزاری دوره های ضمن خدمت برای معلّمان و آموزش روش های جدید آموزش.

- تأمین امکانات مناسب از جمله رایانه و فیلم های آموزشی.

- برگزاری جشنواره های تدریس و ارائه روش های جدید.

- ایجاد کلاس جغرافیا که دانش آموزان در آن کلاس با فضای خاص، جغرافیا را فرا گیرند.

- بازدید از مراکز یا ایستگاه های هواشناسی، سدها و... که دانش آموزان با مشاهده مستقیم پدیده ها، به درک مفاهیم دست یابند.

ب) شیوه های ارزشیابی و راهکارها:

شاید مهمترین مشکل فرا روی رویکرد جدید، شیوه ارزشیابی باشد. شیوه های ارزشیابی باید به خدمت آموزش در آیند ولی عملاً در شرایط موجود این آموزش است که در خدمت ارزشیابی قرار گرفته است.[ خلخالی؛ 1381:ص 75] دانش آموزان تنها به موضوعاتی اهمیت می دهند که در ارزشیابی ها مطرح می شوند، نمونه بارز آن امتحانات هماهنگ کشوری یا استانی است که عموماً برمحفوظات تأکید دارد. و این سؤالات معمولاً در حیطه شناختی مطرح می شود. لذا با این شرایط متون درسی با سطحی نگری مواجه شده و روش های جدید تدریس که بر درک و فهم تأکید دارد به حاشیه رانده می شوند.

راهکارهایی که می توان عنوان کرد، رویکرد های نو در سنجش و ارزشیابی با تأکید بر آزمون های مستمر و پویا است. بنابراین باید در حین آموزش به ارزشیابی مستمر و تحول آفرین بها داده شود تا شوق به دانستن را به همراه آمورد.   

                                                            

نتیجه گیری:

بازنگری در برنامه های آموزش جغرافیا در مدارس ایران به دنبال مشکلات و نقایصی که در آموزش سنتی این علم وجود داشت مورد تأکید قرار گرفت و به دنبال آن نظام برنامه ریزی آموزشی جغرافیا با رویکرد جدید به آموزش جغرافیا مطرح شد. در این نگرش جدید، هدف تربیت شهروندانی است که در آینده علاوه بر رفع مشکلات زندگی خود بتوانند به نحو شایسته ای جانشین نسل کنونی شوند. لذا با رویکردهای سیستماتیک و موضوع محور و بیان مطالعات ناحیه ای از دانش آموزان در سطوح مختلف شناختی، مهارتی- کاربردی و ارزشی- نگرشی انتظارات ویژه ای می رود تا آموزش جغرافیا به مفهوم نوین آن کاربردی گردد. در این مسیر چالش هایی از جمله در روش های تدریس، ارزشیابی، کمبود امکانات و ... وجود دارد که با راهکارهای مورد نظر می توان به هدف اصلی علم جغرافیا دست یافت تا دانش آموزان در عصر اطلاعات بجای تأکید بر حافظه، اندیشیدن به مفهوم واقعی را در ارتباط با محیط طبیعی و انسانی بکار بگیرند.


همایش توان های محیطی تهران و محدودیتهای جغرافیایی آن

 

متن ذیل گزارش خلاصه ای از متن سخنرانی اساتیدگرامی دکتر علیجانی و دکتر کمانرودی در همایش توان های محیطی ومحدودیت های شهر تهران که مناطق 2-7-9-11-13 آموزش و پرورش شهر تهران مسول اجرا و مدیریت این همایش برای دبیران جغرافیا شهر تهران بودند میباشد:

متن سخنرانی دکتر علیجانی: 

اهمیت جغرافیا در شناخت مشکلات شهر تهران وقبل آن سوالاتی که جغرافیا به آن پاسخ میدهد وقدیمی ترین مدل کار جغرافیا نقشه میباشد که بعد از تهیه نقشه با روشهای قیاس و استقرا به بررسی موضوع پرداخته و نظریه علمی داده و با به نظم در آوردن این داده ها به حقیقتی میرسد که به آن درجه معرفت و دانش گفته میشود.در خصوص تهران رابطه فضایی آلودگی تهران با متغیر های دیگر که همان رابطه انسان با محیط است مورد بررسی قرار میگیرد در این برنامه ریزی فضایی 1- آمایش سرزمین که بزرگنرین کاریرد آن است مورد بحث قرار میگیرد ودر این خصوص اگر نتوان محیط را تغییر داد حداقل میتوان فرهنگ سازی کرد. 2- دلیل یابی و پیش بینی فضایی که با روش تری جی میتوان آن را انجام داد.

متن سخنرانی دکتر کمانرودی:

بیشتر بحث مدیریت شهری و رسیدگی شهری مطرح شد . 

از جمله مشکلات شهر تهران : از جمله مشکلات شهر تهران : 1- عدم مدیریت شهری و محلی 2- تفرق سیاسی شهری و عدم یکپارچگی واجرای سیاستهای فردی 3- عدم وجود رقابت شهری مهم ترین عامل همان مدیریت شهری و شهر بمنزله یک سیستم مطرح شد.  

ادامه نوشته

همایش توانهای محیطی تهران و محدودیتهای آن

 بنام خدا و با سلام  

به اطلاع دبیران محترم جغرافیا میرساند همایشی با عنوان توانهای محیطی تهران و محدودیتهای آن در سالن فجر منطقه 9 در تاریخ 21/10/94 برپاست حضورتان باعث دلگرمی ما میباشد.

 

بنام خدای زیباییها 

شعر پاييز اخوان ثالث

آسمانش را گرفته تنگ در آغوش 

ابر؛ با آن پوستین سردِ نمناکش. 

باغ بی برگی، 

روز و شب تنهاست، 

سکوت پاکِ غمناکش   

سازِ او باران، سرودش باد. 

جامه اش شولای عریانیست. 

ورجز،اینش جامه ای باید  

بافته بس شعله ی زرتار پودش باد 

گو بروید ، هرچه در هر جا که خواهد ، یا نمی خواهد  

باغبان و رهگذران نیست .  

  باغ نومیدان 

چشم در راه بهاری نیست 

گر زچشمش پرتو گرمی نمی تابد ، 

ور برویش برگ لبخندی نمی روید ؛ 

باغ بی برگی که می گوید که زیبا نیست ؟ 

داستان از میوه های سربه گردونسای اینک خفته در تابوت پست خاک می گوید . 

باغ بی برگی 

خنده اش خونیست اشک آمیز 

جاودان بر اسب یال افشان زردش میچمد در آن . 

پادشاه فصلها ، پائیز .

 

نکاتی که درطراحی سوال باید مورد توجه قرار گیرد

به نام خدا

1- در طراحی سوال ویژگی های دانش آموزان از قبیل سطح سنی ، توانایی ها و استعدادها، پایه تحصیلی و ..... در نظر گرفته شود .

2- فعل مناسب داشته باشد. ( با توجه به حیطه های شناختی)

3- سوالات بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی باشد .

4- اهداف آموزشی امتحان مشخص گردد .

5- جدول مشخصات آزمون با توجه به موارد زیر تهیه شود :

1/5- درج اهداف و محتوا در جدول

2/5- درج طبقات حیطه شناختی در جدول

3/5- مشخص نمودن انواع سوالات آزمون

4/5-مشخص نمودن تعداد سوالات امتحان

6- سوالات امتحانی باید میزان تحقق اهداف آموزشی را ارزیابی کند .

7- صورت سوال و مساله روشن، واضح و شیوا باشد .

8- سوال مختصر ،ساده و سلیس نوشته شود .

9- سوال طوری تهیه شود که به طور مستقیم به هدف مورد اندازه گیری مربوط باشد .

10- سوال باید موضوع مهمی را مورد سنجش قرار دهد .

11- زمان مناسب پاسخگویی به هر سوال با توجه به قدرت متوسط دانش آموزان محاسبه و قید شود .

12- سوالات از نظر آیین نگارش و رسم الخط واضح و مشخص باشد و در آن علائم دستوری و نقطه گذاری دقیقا رعایت گردد .

13- سوال و جواب از نظر علمی ، آیین نگارش ، زمان پاسخ گویی ، بارم بازبینی شود تا خطا به حداقل برسد .

14- در سوال هایی که هدف آن ارزشیابی میزان فهم دانش آموزان است و نه دقت محاسباتی ، از اعداد ساده استفاده شود .

15- پاسخ ( راهنمای تصحیح ) هر سوال به طور دقیق و کامل به همراه ریز نمرات متعلقه نوشته شود و از ارجاع به صفحات کتاب خودداری شود .

16- حتی الامکان توضیحات ضروری در متن سوال آورده شود و در داخل پرانتز درج نگردد .

17- متن سوال برای همه دانش آموزان یک مفهوم را القا کند تا همه بتوانند پاسخ مشخصی ارائه کنند .

18- انتظار خود را از دانش آموزان مشخص نموده و در صورت لزوم واحد مقیاس ، میزان دقت مورد انتظار در پاسخ گویی بیان شود .

19- در صورتی که مساله ای ، راه حل های مختلف داشته باشد ، بایستی بدان اشاره و موضوع در راهنمایی تصحیح نوشته شود .

20- حتی الامکان از به کاربردن کلمات منفی در متن سوال خودداری شود و در صورت ضرورت ، کلمات منفی مشخص گردند .

21- از به کاربردن کلمات منفی در منفی پرهیز شود .

22- در طراحی سوال سطوح مختلف ارزشیابی (آسان،متوسط بالا، متوسط پایین ، دشوار)مد نظر قرار گیرد .

1/22- سوالی دشوار محسوب می گردد که تا 25 درصد دانش آموزان بتوانند دبه آن پاسخ صحیح بدهند.

2/22- سوالی متوسط بالا محسوب می گردد که از 25 تا 50 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .

3/22- سوالی متوسط پایین محسوب می گردد که از 50 تا 70 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .

4-22- سوالی آسان محسوب می گردد که بیش از 75 درصد دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .

23- طراحی سوالات بایستی با توجه به ماهیت هر درس انجام گیرد .

24- حتی الامکان از اصطلاحات،مفاهیم و علائم به کاربرده شده در کتاب استفاده شود .

25- نمره هر سوال متناسب پاسخ درست آن سوال باشد .

26- نمره هر سوال با توجه به موارد ذیل در نظر گرفته شود:

1/26- ارزش نمره ای هر سوال کمتر از 25/0 نباشد .

2/26- در مواردی که سوال دارای چند پرسش است ، نباید ارزش نمره ای هر قسمت کمتر از25/0 تعیین شود .

3/26- هنگام ارزش گذاری سوالات توجه کافی معمول گردد تا نمره هر سوال قابل قسمت به تعداد پاسخ های سوال باشد .

4/26- نمره هر سوال نباید از نمره اختصاص داده شده به آن بخش از نظر بودجه بندی بیشتر باشد .

27- سوالات بر اساس سطوح یادگیری بلوم طراحی شود به خصوص در بخش حیطه شناختی به طبقات دانش ، درک و فهم ، تجزیه و تحلیل ، ترکیب و ارزشیابی توجه شود به گونه ای که تعداد سوالات در هر یک از سطوح متناسب با اهداف رفتاری و بودجه بندی کتاب درسی باشد .

28- سوالات بایستی تمام فصول کتاب را به طور منطقی تحت پوشش قراردهد .

29- سوالات آزمون باید نمونه کاملی از اهداف آموزشی کتاب درسی باشد .

30- هنگام به کاربردن واژه هایی مثل بررسی کنید ، مقایسه کنید و.... ملاک پاسخگویی مشخص باشد .

31- سوالات باید به گونه ای طرح شوند که از نظر علمی بین متخصصین اختلافی نباشد .

32- بهتر است صورت سوال یا مساله از پاسخ آن طولانی تر نباشد .

33- در طرح سوال در سطوح بالای حیطه شناختی نباید کلمه به کلمه از روی متن درس نوشته شود .

34- سوالاتی که دانش آموز برای پاسخگویی به آن به ابزار و وسایل خاصی نیاز دارد باید دقیقا توسط طراح آن درس مشخص گردد .

35- سوالها مستقل از یکدیگر طرح شوند تا جواب دادن به یک سوال پاسخ به سوال های دیگر کتاب نباشد.

36- سوالاتی که دارای چند قسمت می باشد ، باید به گونه ای طراحی شوند که اگر دانش آموز نتواند به یکی از قسمت ها پاسخ دهد از پاسخ دادن به بقیه قسمت ها محروم نگردد .

37- از توضیحات غیر ضروری و گمراه کننده در متن سوال خودداری شود .

38- در طراحی سوالات که مبتنی بر عقاید شخصی است ، از دانش آموز خواسته شود تا دلایل و شواهد خود را برای عقیده یا طرز فکر خود ارائه کند .

39- در سوالهایی که جواب کوتاه دارند ( بله – خیر) با کلماتی مانند چرا و چگونه تکمیل شوند .

40- در صورتی که رسیدن تدریجی به یک هدف و یا بخش های یک سوال به یک هدف کلی مربوط باشد ، نسبت به طرح سوالات چند مرحله ای اقدام شود .

41- عبارتی از سوال ، راهنمای پاسخ صحیح برای همان سوال یا دیگر سوالات نباشد .

42- حتی الامکان از به کار بردن واژه های چه کسی ، چه وقت ، کجا .و .... خودداری شود و به جای آن از کلماتی نظیر چرا ،چگونه و به چه دلیل استفاده شود .

43- اگر سوالی برای رسیدن به جواب صحیح، راه حلهای مختلفی داشته باشد در راهنمای تصحیح به آن اشاره شود .

44- به مشخصات ظاهری سوال ( زیبایی، تراکم سوالها، خط نگارشی ، وضوح نمودارو اعداد ، شکل و .....) توجه شود .

45- چنانچه از نظر تعداد سوال محدودیت وجود دارد ، از یک مفهوم سوال تکراری داده نشود .

46- حتی الامکان ترتیب سوالات با توجه به ترکیبی از موارد زیر تنظیم شود:

1/46- گروه بندی انواع سوالها

2/46- آسان به دشوار

3/46- به ترتیب مفاهیم عنوان شده در فصلهای کتاب درسی

4/46- به ترتیب سطوح حیطه شناختی

47- در چینش سوالات ،اولین سوال یک سوال ساده باشد .

48- راهنمایی لازم و دستورالعمل برای جلوگیری پاسخ به سوالات ارائه گردد وبا توجه به نوع سوال ، وسایل مورد استفاده ( ماشین حساب ، خط کش و ...) زمان ، محل پاسخ ، نوع قلم مورد استفاده و ... مشخص گردد.

49- فضای مناسب برای پاسخ لازم پیش بینی شود .

50- تعداد سوالات کوتاه پاسخ و گسترده پاسخ متناسب باشد .

51- در طراحی سوالات به واژه ها ، عبارات ،ارقام و مسایل کم اهمیت تاکید نشود بلکه ملاک اصلی هدفهای آموزشی کتاب درسی باشد .

52- در طرح سوال از به کار بردن جملات طولانی ، کلمات غیر مصطلح و مبهم و ضمایری که مراجع آنها مشخص نیست باید پرهیز شود .

53- در مواردی که سوال دارای شکل یا پاسخهای کوتاه و متعدد باشد نمره آن سوال نیز به طور مجزا ، جزء به جزء تهیه و تنظیم شود .

54- سوالات باید از محتوای کتاب درسی طراحی شود و از پاورقی ها،مقدمه، حذفیات، بخشهای مطالعه آزاد سوال طرح نگردد .

55- در برگه آزمون نمره پاسخ هر سوال به تفکیک در سمت چپ ورقه و مقابل هر سوال در ردیف مربوط قید گردد .

56- در برگه آزمون ریز نمرات و جمع کل نمره ی آزمون منطبق با قوانین و مقررات باشد .

57- زمان پاسخ دهی به سوالات آزمون متناسب با قدرت متوسط دانش آموزان تعیین گردد .

58- اگر سوالات در بیش از یک صفحه تایپ شده باشد ، اولا صفحات شماره گذاری شده و ثانیا در پایان صفحه عبارت (( بقیه در صفحه .... )) درج گردد .

59- سوالات دارای اعتبار باشند یعنی سوالات رفتار و خصیصه معینی را که آزمون به منظور اندازه گیری آن ساخته شده است را اندازه بگیرد .

60- در سوالهای کامل کردنی که برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به کار می روند ، تعداد زیاد جای خالی منظور نشود .

61- جای خالی سوالهای کامل کردنی تا آنجا که ممکن است در قسمت پایانی سوال قرار گیرد .

62- در صورت امکان مسایل پیچیده و چند مرحله ای به تعدادی مساله یک مرحله ای ساده تقسیم شود .

63- از کاربرد کلماتی چون ، همه ،بعضی وقتها ، غالبا و هرگز در سوالات صحیح و غلط خودداری شود .

64- در سوالهای صحیح و غلط سعی شود طول سوالهای صحیح و طول سوالهای غلط هم اندازه باشد .

65- در طرح سوالات جور کردنی فهرست پاسخ ها باید به طور منطقی مرتب شوند .

66- در طرح سوالات چند گزینه ای ، طول گزینه درست باید در سوالات مختلف تغییر کند .

67- سوالات آزمون باید به زبانی نوشته شود که در حد درک و فهم دانش آموزان باشد .

68- از دادن سوالهای انتخابی خودداری شود .

69- اگر سوالهای آزمون نیاز به تفکر ، جدول بندی و ترسیم داشته باشند برای امتحان وقت اضافه در نظر گرفته شود .

70- تعداد سوالات یک آزمون را با توجه به جمیع شرایط دانش آموزان ، محتوای کتاب ، آب و هوا، تجهیزات و امکانات و .... تعیین گردد .

نوروز شمایید   ار  مولانا

ی زیبا از حضرت مولانا

نوروز بمانید که ایّام شمایید!

آغاز شمایید و سرانجام شمایید!

آن صبح نخستین بهاری که ز شادی

می آورد از چلچله پیغام، شمایید!

آن دشت طراوت زده آن جنگل هشیار

آن گنبد گردننده ی آرام شمایید!

خورشید گر از بام فلک عشق فشاند،

خورشید شما، عشق شما، بام شمایید!

نوروز کهنسال کجا غیر شما بود؟

اسطوره ی جمشید و جم و جام شمایید!

عشق از نفس گرم شما تازه کند جان

افسانه ی بهرام و گل اندام شمایید!

هم آینه ی مهر و هم آتشکده ی عشق،

هم صاعقه ی خشم ِ بهنگام شمایید!

امروز اگر می چمد ابلیس، غمی نیست

در فنّ کمین حوصله ی دام شمایید!

گیرم که سحر رفته و شب دور و دراز است،

در کوچه ی خاموش زمان، گام شمایید

ایّام ز دیدار شمایند مبارک

نوروز بمانید که ایّام شمایید!

تالاب‌های خوزستان قربانی گرد و غبار ناشی از استخراج نفت

 

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات گفت: حیات تالابها هماهنگی کاملی با طبیعت دارد و هرگونه فعالیت تخریبی در تالابها مشکلاتی در طبیعت ایجاد می‌کند. نمونه بارز این امر، پدیده ریزگردهاست که در اثر خلاء تالابها به وجود آمده است. آب نیم متری تالاب مزاحم استخراج نفت است، به همین دلیل باید آن را خشک کرد تا نفت استخراج شود. آیا ارزش افزوده حاصل از نفت بیش از تالاب است که مهم‌ترین و کمنظیرترین تالابهای خاورمیانه فدای تولید چیزهای دیگر شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، جاسم مرمضی در سمینار علمی بررسی پتانسیلها و چالشهای تالابهای خوزستان که  (13 بهمنماه) در اهواز برگزار شد، عنوان کرد: برای حفاظت از تالابها اقدامات چندانی صورت نگرفته که ملموس باشد. به همین دلیل امروز شاهد مشکلات فراوانی مانند پدیده ریزگردها در اثر تخریب تالابها هستیم.

تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم کمنظیرترین تالابهای خاورمیانه هستند که مشابه آنها وجود ندارد اما به  

اندازه اهمیت‌شان مورد کملطفی قرار گرفتهاند


 

تالابها ظرفیتهای اقتصادی هستند که در ابعاد مختلف میتوان از آنها بهرهبرداری کرد. در بخش شیلات، به عنوان یک استخر طبیعی بزرگ هستند که مرکز تکثیر و تولید انواع گونههای آبزی هستند

بر اساس مطالعات صورت گرفته هر تالاب میتواند برای 30 هزار نفر شغل در عرصههای مختلف ایجاد کند.در اقتصاد تالاب به سرمایه نیاز نیست و بهرهبرداری به طور سالم، بدون ضرر به محیط زیست و با بهرهوری بالا انجام میگیرد. هم‌چنین اقتصاد تالابها وابستگی به ابزار و بازار ندارد و به همین دلیل اشتغال و تولید پایداری در آن انجام میگیرد 


گردشگری ظرفیت پرارزشی است که ما از آن غافل بودهایم و به تازگی یادمان آمده که به توسعه گردشگری در تالابها بپردازیم. البته با وضعیت کنونی تالابها جایی برای توسعه گردشگری وجود ندارد، در حالی که این بخش میتواند به تنهایی اشتغال کل منطقه را فراهم کند
استخراج نفت از تهدیدهای دیگر نابودی تالابهاست. تالاب هورالعظیم و شادگان به واسطه احداث میادین متعدد نفتی آلوده و خشک شدهاند. آلودگی تالابها زمینهای برای ورود گونه مهاجم تیلاپیا شده که به دلیل مقاومت، با شرایط آلودگی سازگاری دارد و ماهیان بومی را میخورد.
اگر فقط با رویکرد توسعه جلو برویم و اهمیت تالابها را نادیده بگیریم، به زودی تالابهای خوزستان خشک و اکوسیستم زنده امروز به طور کامل از بین میرود.لازم است کمیتهای جهت احیای تالابها همچون کمیته احیای دریاچه ارومیه تشکیل و مشکلات تالابها پیگیری شود.

وی با بیان این‌که سدسازی از عوامل اصلی نابودی تالابهاست، خاطرنشان کرد: سدسازی با هدف توسعه انجام میگیرد اما نابودی ظرفیتی بزرگ به نام تالابها را به دنبال دارد. واقعا نمی‌دانم ارزش سدها چقدر است که برای احداث آنها باید تالاب از بین برود. با احداث سدها خیلی ضرر کردیم، زیرا محیط زیست و هزاران شغل در تالابها را از دست دادیم



 

 

فرا رسیدن ایام دهه فجر انقلاب را


 به همگان تبریک و تهنیت


 می گوییم  

هوای خوزستان آلوده است

 

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان گفت: دستگاه سنجش آلودگی محیط زیست  

استان رقمی بالای 10 هزار میکروگرم ندارد و قادر نیست به درستی میزان غلظت 

 گرد وغبار را نشان دهد. تاکنون اهواز با این میزان گرد و غبار در هوا مواجه نشده

پنج شهرستان اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان و دشت آزادگان استان خوزستان 

 دچار گرد وغبار شدند که اهواز بالاترین میزان آلودگی را تا 70 برابر حد مجاز تجربه کرده است.

در پی بارندگی‌های اخیر در شهرهای استان خوزستان، مشکلات تنفسی برای  

مردم منطقه به وجود آمد و بسیاری از مردم به مراکزدرمانی مراجعه کردند. 

آزمایش‌های مختلف از سوی کارشناسان در حال انجام است تا دلیل اصلی این  

آلودگی‌ها و مشکلات ایجاد شده برای مردم منطقه را اعلام کنند.در هفته‌های  

گذشته در پی بارش باران در شهرهای استان خوزستان حدود 20 هزار شهروند 

 در این منطقه با علائم شدید تنگی نفس، آسم و فشار خون بالا به مراکز  

درمانی  مراجعه کردند و طبق اعلام مسئولان بیش از 7000 پرونده پزشکی تشکیل شده است.  

یکی از دلایل آلودگی بعضی از فیلترهای موجود در مشعل‌های نفت و گاز، بازیابی و تعویض

نشده است، به همین دلیل گازهایی از این دستگاه‌ها خارج می‌شود که مشکلات زیست محیطی

ایجاد می‌کند.تعویض نشدن این تجهیزات به دلیل اعمال تحریم‌هاست.

خوشامدگويي

بنام آنكه تمام هستي از اوست 

ضمن خوشامدگويي به همكاران عزيز وگرامي گزارش كار سه ماهه گروهها را نيزاعلام مينمايم. 

1- ارزيابي سوالات خردادماه وارسال آن به مدارس 

2-كارگاه آموزشي و دعوت از دكتر مقيمي با موضوع تغييرات اقليمي 

3- فرستادن بسته آموزشي به مدارس  

 

 

تبریک

 

نیمه شعبان و روز ولادت و امامت ولی عصر و الزمان بر همگان مبارک

 

 

 

 

گروه جغرافی منطقه 11 تهران

تبریک


تولد امام شیعیان امیر المومنین 


   ( ع )


و روز پدر 


بر همگان مبارک باد 



مدیر وبلاگ


تبریک

روز معلم

برهمه همکاران مبارک باد 

گروه جغرافی منطقه 11 تهران

تبریک



فرا رسیدن ایام دهه فجر انقلاب را


 به همگان تبریک و تهنیت


 می گوییم 

گروه جغرافی منطقه 11 تهران

مسابقه


برگزاری مسابقه علمی از سوی گروه جغرافی منطقه 11 تهران 

منبع : کتاب اقلیم وشهر 

نویسنده : ژیزل اسکورو

ترجمه : دکتر کاظم جاجرمی

همکاران ، در اطلاع رسانی بعدی  نحوه شرکت و برگزاری را می توانید پیگری نمایند.


گروه جغرافی منطقه 11 تهران

مجمع گروه جغرافی

 

  توجه                                                              توجه                                                                            

به اطلاع کلیه همکاران می رساند 


مجمع گروه جغرافی منطقه 11 تهران  در تاریخ

1392/11/14 از ساعت 11 الی 13 در مکان

 پژوهشگاه امام صادق (ع)

 

 واقع در اداره آموزش و پرورش منطقه 11 تهران

 برگزار می گردد .


گروه جغرافی منطقه 11 تهران

تبریک

تولد خاتم پیامبران 


محمد مصطفی (ص)


برتمام پیروانش مبارک باد

                  

شرایط پذیرش مقالات در جشنواره آموزشی


برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

شرايط پذيرش مقالات وتجربيات آموزشي

مطالبی از همکاران






     با تشکر از همکارانی که این مطالب را تهیه و ارسال نموده اند

    انیمیشن های اقلیمی


    انیمیشن های اقلیمی


      


    تنگه


    تنگه : آبراهی است باریک که دو توده آبی بزرگ تر را به هم پیوند می‌دهد، پس دو توده 


    خاکی با این خط جدا خواهند شد. نام‌های تنگه، کانال، گذرگاه آبی و آبراهه نام‌های دیگر


     آن‌اند. شماری تنگه‌ها ارزش اقتصادی دارند.

        

              تنگه گلدن گیت در سان‌فرانسیسکو.

    زمین ساخت ورقی یا پلیت تکتونیک

    زمین ساخت ورقی یا پلیت تکتونیک

    پوسته زمین همراه با قسمت فوقانی گوشته که جامد می باشند بنام سنگ کره (لیتوسفر) نامیده می شود که بر روی سست کرده (استنوسفر) زمین قرار دارد , لیتوسفر از پوسته اقیانوسی (بازالتی) و پوسته قاره ای (گرانیتی ) ساخته شده است که در طی میلیونها سال بر اثر تجمع گرما در زیر آن در قسمتهای مختلف این ورقه عظیم شکستگیهایی پدیدار و بدین ترتیب به قطعات مختلف بزرگ و کوچک تقسیم گشته و مانند قطعات پازل کنار یکدیگر جور شده اند .

    بر اثر اختلاف دمایی که در سست کره (استنوسفر) از بخش بالا به طرف پایین وجود دارد اختلاف چگالی در مواد آن ایجاد گردید که نتیجه آن حرکت همرفتی یا کنوکشن در آن بوده که عمده ترین علت حرکت این ورقه های تشکیل شده می باشد.

    حرکات این ورقه ها بصورت همزمان بوده و شامل سه شکل حرکت یعنی دور شونده  برخورد کننده و امتداد لغز می باشد.

    1- ورقه های دورشونده (واگرا)

    در چنین محل هایی ورقه ها از خط مرکزی رشته کوهی که در بستر دریا پدید می آید فاصله می گیرند اما فاصله ی ایجاد شده را مواد مذابی که از درون زمین و سست کره داغ بالا می آیند پر می کنند. به این ترتیب پس از سردشدن آن مواد پوسته اقیانوسی جدیدی (لیتوسفر) در بین دو ورقه ی دور شونده پدید می آید .

    بستر اقیانوس اطلس در فاصله 160 میلیون سال گذشته به همین ترتیب شکل گرفته است . سرعت متوسط بازشدن بستر اقیانوسها حدود 5 سانتی متر در سال می باشد.

    این مراکز گسترش فقط محدود به وسط اقیانوسها نیستند , دریای سرخ دریای جوانی است که قدمت چندانی ندارد و بر اثر جداشدن شبه جزیره عربستان از افریقا پدید آمده است . در قسمت شرق افریقا نیز هم اکنون پدیده بازشدن پوسته قاره ای مشهود است و کوههای آتشفشانی کلیمانجارو و کنیا نیز حاصل همین فعالیت ها هستند .

    2- ورقه های نزدیک شونده (همگرا)

    در این محل ها معمولاً یک ورقه به زیر ورقه ی دیگر رانده می شود بسته به این که صفحات نزدیک شونده از چه نوعی باشند پدیده ی حاصل به یکی از صورت های زیر خواهد بود:

    الف- در محل برخورد ورقه ی اقیانوسی با ورقه ی قاره ای , ورقه اقیانوسی خم می شود و به زیر می رود و به تدریج در گوشته هضم می گردد که این فرآیند را اصطلاحاً فرورانش می گویند و آتشفشانهایی از نوع انفجاری را باعث می شود .

    ب- وقتی دو ورقه اقیانوسی به هم برخورد کنند , یکی به زیر دیگری فرو می نشیند و پدیده ی آتشفشانی مشابه حالت قبل رخ می دهد . اما این بار محل آتشفشان ها در بستر دریاست نه در روی خشکی .

    ج- هنگامی که دو ورقه قاره ای بهم برخورد کنند . هیچ یک به داخل گوشته فرو نمی رود زیرا چگالی هردو کم است . نتیجه چنین برخوردی ایجاد کوه است . تصور می رود که سرزمین هندوستان در گذشته های دور از قاره آسیا جدا بوده و درحین حرکت از نوع نزدیک شونده به آن برخورد کرده و کوههای هیمالیا را حاصل آورده است.

    رشته کوههای بزرگ اورال  آلپ و آپالاش نیز نتیجه چنین برخوردهایی هستند . کوههای زاگرس نیز باید حاصل برخورد ورقه عربستان به قاره ی آسیا باشد.

    3- ورقه های امتداد لغز :

    در این نوع حرکت پوسته ی جدید ایجاد یا تخریب نمی شود زیرا دو ورقه ی مجاور کنار هم می لغزند . بنابراین عملاً در این محل ها گسل های متعددی وجود دارد و زلزله های مکرری رخ می دهد.



    منبع خبر:روابط عمومي سازمان آموزش و پرروش