ابتدایی

ابتدایی

علمی و فرهنگی ، اجتماعی
ابتدایی

ابتدایی

علمی و فرهنگی ، اجتماعی

جزء ۳۰ قرآن کریم به صورت فلش با صوت- فوق العاده عالی


جزء ۳۰ قرآن کریم به صورت فلش با صوت

 برای شنیدن روی هر جزء کلیک کنید  و پخش صدا را بشنوید

همه ی ما کم و بیش با فایل های محبوب فلش flash آشنایی داریم. و به خاطر سهولت در بارگذاری و اجرای ساده ی آن از فایل های دوست داشتنی  معلمان جهت کاربرد در آموزش هستند. 

در این بخش نمونه ای از این فلش های زیبای آموزش قرآن را قرار می دهیم.

برای دانلود نمودن بر روی سوره ی مورد نظر راست کلیک فرمایید.و گزینه save target asرا انتخاب نمایید ودر محل مناسبی  ذخیره نمایید.

سورة الحمدسورة العلق
سورة الناسسورة التین
سورة الفلقسورة الانشراح
سورة الاخلاصسورة الضحى
سورة اللهبسورة اللیل
سورة النصرسورة الشمس
سورة الکافرونسورة البلد
سورة الکوثرسورة الفجر
سورة الماعونسورة الغاشیة
سورة قریشسورة الاعلى
سورة الفیلسورة الطارق
سورة الهمزةسورة البروج
سورة العصرسورة الانشقاق
سورة التکاثرسورة المطففین
سورة القارعةسورة الانفطار
سورة العادیاتسورة التکویر
سورة الزلزالسورة  عبس
سورة البینةسورة النازعات
سورة القدرسورة النباء


آشنایی با سو ره های قرآن پایه پنجم ابتدایی


آشنایی با سو ره های قرآن پایه پنجم ابتدایی

 

سورة البقرة

نام دومین سوره قرآن مى باشد، نام دیگراین سوره "فسطاط القرآن" است. این سوره در مدینه نازل شده و 286آیه دارد و طولانى ترین سوره قرآن مى باشد. و جزء سوره هاى سبع طوال مى باشد.موضوعاتى که در این سوره مطرح شده بسیار متنوّع است. برخى موضوعات سوره عبارتند از: توحید و معاد همراه با داستان حضرت ابراهیم و زنده شدن مرغ ها، اعجاز قرآن، مباحث مفصّل درباره یهود و منافقان، تاریخ پیامبران بزرگ به ویژه حضرت ابراهیم و موسى و مباحثى در مورد انسان و نیز احکام مختلف اسلامى از جمله نماز، روزه، جهاد در راه خدا، حج و تغییر قبله، ازدواج، احکام تجارت و دین، ربا و قصاص و تحریم قسمتى از گوشتهاى حرام و قمار و شراب و بخشى از احکام وصیّت. نام این سوره از آیه 67 آن گرفته شده است.

"در وصیّت ابوذر آمده است که از پیامبر سؤال کرد که بزرگترین آیه اى که خداوند بر شما نازل کرده کدام است؟فرمود:آیة الکرسى" و"از امام صادق روایت شده است که فرمود هر کس سوره بقره و آل عمران را بخواند روز قیامت این دو سوره  بر او سایه افکنند، مانند دو قطعه ابر یا دو عبا."

سورة یس

از حروف مقطعه قرآن و نام سى و ششمین سوره قرآن مجید است. نام این سوره از آیه اوّل آن گرفته شده است. پاره اى از موضوعات این سوره عبارتند از: رسالت پیامبر اسلام، هدف نزول قرآن مجید، رسالت بعضى از پیامبران الهى، توحید و خداشناسى و معاد و حیات پس از مرگ، پایان جهان و بهشت و دوزخ.این سوره در مکّه نازل شده و 83 آیه دارد.

"در کتاب مکارم الاخلاق: روایت شده است که یس هم براى دنیا و هم براى آخرت و هم براى در امان بوده از هر آفت و بلیّه در جان و اهل و مال خوانده مى شود."

"امام صادق فرمود: سوره یس را به کودکان خود بیاموزید همانا که آن ریحانه قرآن است."

"رسول خدا فرمود: هر کس در هر شب سوره یس را با اخلاص بخواند آمرزیده مى شود." و فرمود: هیچ مرده اى خوانده نمى شود نزد او سوره یس مگر اینکه خداوند بر او آسان گیرد." "ونیز فرمود: هر کس سوره یس و صافات را در روز جمعه بخواند سپس از خدا چیزى بخواهد به او مى دهد."

سورة ق

یکى از حروف مقطعه قرآن و نام پنجاهمین سوره قرآن مى باشد. نان این سوره از آیه اوّل آن گرفته شده است. تقریباً تمام آیات این سوره بر محور معاد و حیات پس از مرگ دور مى زند و موضوعاتى چون ثبت و ضبط اعمال و اقوال و گفته هاى انسان، مرگ و انتقال از این جهان به جهان آخرت، حوادث مربوط به قیامت و تحقّق معاد را با استدلالهاى متقن مطرح و بیان مى فرماید. و نیز به سرنوشت اقوام طغیانگر گذشته از قبیل فرعون و عاد و ثمود و قوم شعیب و تبّع اشاره مى کند.این سوره در مکّه نازل شده و 45 آیه دارد.

"امام باقر فرمود: هر کس بخواندن سوره "ق" در نمازهاى واجب و مستحب خود مداومت کند خداوند روزى او را فراخ گرداند، و نامه عملش را به دست راستش بدهد و حساب او را آسان کشد."

سورة هود

هود نام پیامبرى است که بر قبیله عاد مبعوث گردیده است. هود نام یازدهمین سوره قرآن مجید است که در آن داستان قوم هود به صورت مشروح ذکر شده است.قوم هود در اثر عدم قبول دعوت هود و سر آمدن مهلت الهى، دچار عذاب الهى شدند و از بین رفتند. این سوره مکى است و 123 آیه دارد.

"امام باقر فرمود: هر کس سوره هود را در هر روز جمعه یکبار بخواند، خداوند بزرگ وى را در قیامت در زمره انبیاء برانگیزد، و در آن روز گناهى براى وى نشناسند که در دنیا مرتکب گشته باشد."

سورة الرّحمن

به معنى بسیار بخشنده و مهربان، از صفات خداوند است و نام پنجاه و پنجمین سوره قرآن مى باشد. نام این سوره از آیه اوّل آن گرفته شده است و بعضى از موضوعات آن عبارت است از: اشاره به پاره اى از نعمتهاى خداوند، چگونگى خلقت جن و انس، نشانه هاى عظمت خداوند در زمین و آسمان، نعمتهاى جهان آخرت براى مؤمنان، عذابهاى دردناک براى مشرکان و کافران است. این سوره در مدینه نازل شده است و 78 آیه دارد.

"امام صادق فرمود: هر کس سوره "الرحمن" را تلاوت کند و پس از قرائت هر "فبأى آلاء ربکما تکذبان" بگوید: "لابشىء من آلائک ربّ أکذّب"چنانچه در شب بخواند و در همان شب از دنیا برود شهید مرده باشد و اگر در روز بخواند و از دنیا برود شهید مرده باشد."

سورة الحج

یکى از عبادات بزرگ اسلام و نام بیست و دومین سوره قرآن مى باشد.نام این سوره از آیه 27 آن گرفته شده است.موضوعات سوره: معاد، حیات پس از مرگ، سرگذشت اقوام گذشته از جمله قوم حضرت ابراهیم و لوط، قوم شعیب و قوم موسى، حج و سابقه تاریخى آن از زمان حضرت ابراهیم، قربانى کردن در حج و طواف، نماز و زکات و امر به معروف و نهى از منکر و توکّل به خداوند مى باشد.این سوره در مدینه نازل شده و 78 آیه دارد.

"امام صادق فرمود: هر کس در هر سه روز یکبار سوره حجّ را تلاوت کند سال بر او نگذرد مگر اینکه زیارت خانه خدا نصیب او گردد و به سوى حجّ رهسپار شود، و چنانچه در این سفر از دنیا برود او را یکسره به بهشت برند.

راوى گوید: عرض کردم اگر این مردم از مخالفان و ناصبى باشد با او چه خواهند کرد؟ امام فرمود در عذابش تخفیف خواهند داد."

سورة الأنعام

به معنى چهارپایان مى باشد و نام ششمین سوره قرآن است.نام این سوره از آیه 136 آن گرفته شده است و در این سوره به چهارپایان و احکام مربوط به آنها از نظر حلال و حرام بودن گوشت اشاره گردیده است بعضى موضوعات دیگرى که در این سوره بیان شده عبارتند از: مبارزه با شرک و بت پرستى، دعوت به اصول سه گانه توحید و نبوّت و معاد، و بیان کردار و اعمال و بدعتهاى مشرکان و مبارزه با آن.این سوره در مکّه نازل شده و 165 آیه دارد.

از ابى بصیر نقل شده که گفت: شنیدم از اباعبداللّه که مى فرمود: سوره انعام یکدفعه نازل گشت و هفتاد هزار ملک آنرا همراهى مى کرد هنگامیکه بر رسول خدا نازل گشت پس آن را بزرگ داشتند و ارج نهادند چراکه اسم خداوند تبارک و تعالى در هفتاد موضع آن آمده است و اگر مردم مى دانستند که خواندن آن چه فضلى دارد آنرا ترک نمى کردند.

سورة الشعراء

به معنى شاعران و کسانى که شعر مى سرایند و نام بیست وششمین سوره قرآن مجید مى باشد. نام این سوره از آیه 224 آن گرفته شده است که درباره شاعران آیاتى را بیان مى نماید. موضوعات دیگر سوره داستان هفت تن از پیامبران الهى یعنى ابراهیم، هود، صالح، لوط، شعیب و حضرت موسى مى باشد. این سوره در مکّه نازل شده و 227 آیه دارد.

"امام صادق فرمود: هر کس این سه "طس"((1))را در شبهاى جمعه قراءت کند از اولیاء و دوستان خداوند باشد و هرگز رنج و سختى در دنیا بدو نرسد و از بهشت آنقدر باو بدهند که خشنود گردد بلکه بالاتر از رضا و خشنودى او و خداوند صد حوریه از حوران بهشتى به همسرى به وى دهد."

 (1) یعنى سوره شعراء و سوره نمل و سوره قصص.

سورة آل عمران

نام سوّمین سوره قرآن مجید است. عمران نام پدر حضرت مریم، مادر عیسى است و نام این سوره از آیه 33 آن گرفته شده است. پاره اى از موضوعات مطرح شده در این سوره عبارتند از: ایمان و اسلام، استقامت در راه گسترش اسلام، مبارزه منطقى با یهود و نصارى و مشرکان، نفى عقاید باطل وپاره اى مباحث و درسهاى تربیتى. این سوره در مدینه نازل شده و دویست آیه دارد.

از على بن ابیطالب نقل شده است که فرمود: هر گاه کسى از شما خواسته اى دارد پس در روز پنجشنبه دنبال آن برود، چرا که رسول خدا فرمود: خداوندا! بر امّت من در اینکه صبح روز پنجشنبه دنبال کارى رود برکت فرست، و هر گاه خواست از خانه خارج شود، بخواند آخر سوره آل عمران و إنّا انزلناه فى لیلة القدر و امّ الکتاب را چراکه در آنها برآورده شدن حوائج دنیا و آخرت است.

سورة الإسراء

به معنى سیر دادن در شب مى باشد.(منظور معراج حضرت محمد از مسجد الحرام به مسجد الأقصى و بعد از آن است) و نام هفدهمین سوره قرآن مجید مى باشد.نام این سوره از آیه اوّل آن گرفته شده است. بعضى از موضوعاتى که در این سوره مطرح شده است عبارتند از: دلائل نبوّت، داستان معراج، تاریخ بنى اسرائیل، و وجود حسب و کتاب در زندگى این جهان، حق شناسى به ویژه در مورد پدر و مادر، تحریم اسراف و تبذیر کردن، موضوع بخل، فرزندکشى در دوران جاهلیّت، نهى از خوردن مال یتیم، نهى از کم فروشى و تکبّر، تأثیر قرآن در درمان هرگونه بیمارى اخلاقى و اجتماعى، بیان اعجاز قرآن. این سوره در مکّه نازل شده و صد و یازده آیه دارد.نام دیگراین سوره بنى اسرائیل است.

امام صادق فرمود: هر کس سوره بنى اسرائیل را در هر شب جمعه تلاوت کند نمیرد تا زمان قائم آل محمّد صلوات اللّه علیه و علیهم را درک نماید و از یاران او باشد.


30سوال تستی هدیه آسمانی پنجم دبستان


   30سوال تستی هدیه آسمانی پنجم دبستان

1- چرا برادران یوسف تصمیم گرفتند  اوراازپدرشان دورکنند 

چون آن هایوسف رادوست نداشتند                              چون می خواستند یوسف رااز پدردورکنن

چون مهرومحبت پدررافقط برای خود می خواستند          هرسه پاسخ صحیح می باشد.

2- اصل توحید یعنی چه ؟

خداوند تواناست                              خداوند مهربان است

خداوند یگانه وبی همتاست                  خداوند داناست

3- خداوندچگونه نعمت خودرابرهمه ی انسان ها کامل کرد ؟

باجانشینی امامان      باآفرینش جهان    بانیکی کردن به مردم      بافرستادن آخرین وبرترین پیامبرخویش

4- میراث پیامبر( ص ) درمیان امت خودچه بود؟

کتاب خدا و خانه کعبه         کتاب خدا واحادیث        اهل بیت واحادیث       کتاب خدا واهل بیت

5- باانتخاب حضرت علی (ع ) به عنوان جانشین پیامبر (ص ) کدام یک از اصول دین ماپایه گذاری شد ؟

عدل     امامت      حج      جهاددرراه خدا

6- صفات ممتازامام دهم (ع ) کدام یک ازموارد زیر است ؟

هادی ، نقی ، امین        هادی،  نقی، جواد       تقی،  هادی،  امین     تقی، هادی، جواد  

7- داستان زندگی پیامبران درکدام سوره قرآن آمده است ؟

واقعه     فلق       انبیاء      کوثر

8- مصرف صحیح به چه معناست ؟

درست وبه اندازه نیازمصرف کردن        مصرف نکردن

هرچقدردلمان می خواهدمصرف کنیم    کم مصرف کردن 

9- آیات زیرنشانه ی کدام یک ازاصول اعتقادی مامسلمانان است ؟ « لَم یَلِد وَلَم یوُلَد وَ لَم یَکُن لَهُ کُفُواً اَحَد»

امامت   نبوت   توحید    معاد

10- چه چیزی باعث شد که حضرت یوسف ( ع ) پسرحضرت یعقوب( ع ) درتنهایی چاه امیدوار باشد ؟

کمک مردم      زمزمه باخدای مهربان     بازگشت برادران     صدای زنگ کاروان

11- مامسلمانان باید :

قرآن رابخوانیم     قرآن رابفهمیم      درعمل به قرآن کوشا باشیم     همه موارد

12- پیامبراکرم درمحل « غدیرخم » چه کسی را مولا و ولی مردم معرفی کرد ؟

امام سجاد (ع )          امام حسن ( ع )      امام حسین ( ع )        امام حسین ( ع )

13- « هادی» یعنی چه ؟

امانتدار       راهنما         پاک        راستگو

14- امام حسن عسکری ( ع )مژده آمدن چه کسی را به مسلمانان داده است ؟

امام مهدی ( عج )             امام حسن ( ع )        امام نقی ( ع )        امام هادی ( ع )

15- کدام پیامبرالهی مژده آمدن پیامبری به نام « احمد » راپس ازخودش به مردم داده است ؟

حضرت ابراهیم ( ع )    حضرت یوسف ( ع )      حضرت موسی ( ع )      حضرت عیسی ( ع )

16- کدام یک ازپیامبران الهی درگهواره سخن گفت ؟

حضرت محمد (ص )        حضرت موسی ( ع )     حضرت عیسی ( ع )     حضرت یوسف ( ع )

17- جعفربن ابی طالب کدام صفات حضرت محمد ( ص ) رازبانزد همه معرفی کرد ؟

راستی ، اخلاق نیکو و خداپرستی       امانت داری، درستکاری ومهربانی

پاکدامنی  ، راستی وامانت داری          پاکدامنی ، اخلاق نیکو و راستی

18- درآیه ی 36 سوره نساء نیکی کردن به چه کسانی به ترتیب سفارش شده است ؟

خویشاوندان – همسایگان – یتیمان – درماندگان – پدر و مادر

پدر ومادر- خویشاوندان – یتیمان – درماندگان – همسایگان

پدر ومادر- یتیمان – خویشاوندان- درماندگان- همسایگان

پدرومادر – خویشاوندان – همسایگان – درماندگان – یتیمان

19- آیه کریمه« یَا اَیُّهاالرَّسوُلُ بَلِّغ مَا اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّک...» درچه هنگامی برپیامبراکرم ( ص ) نازل شد ؟

بعد ازمعرفی حضرت علی ( ع ) به عنوان امام ورهبر اسلامی

درزمانی که حضرت علی ( ع ) دربستر پیامبراکرم ( ص ) خوابیده بود

درزمان هجرت پیامبر( ص ) ازمکه به مدینه

پس از مراسم آخرین حج پیامبر اکرم ( ص )

20- چه کسی ازبیت المال مسلمانان برای مردمسیحی نابینا کمک هزینه ای تعیین کرد ودستورداد ماهانه به اوبدهند تامجبور به گدایی نباشد ؟

امام علی ( ع )       امام حسن ( ع )      امام هادی ( ع )    امام جواد ( ع )

21- انجام چه کاری نشان دهنده ی انجام رسالت الهی پیامبراکرم ( ص ) است ؟

دعوت مردم به ایمان به خدا به صورت آشکارا       مبارزه بادشمنان اسلام وتشکیل حکومت اسلامی  دریافت دستورات الهی وابلاغ آن به مردم          معرفی حضرت علی ( ع ) به عنوان جانشین پیامبر (ص)

22- من می دانم بهترین عمل دربرابرکسی که به من حرف زشت می زند ..... است .

بی اعتنایی       تنبیه او        زدن حرف زشت به او        زیباسخن گفتن بااو

23- مضمون شعر زیر درباره چه کسی است ؟     ازکعبه بانگی آشنا              تاآسمان ها می رود

                                                                 ازریشه می میرد ستم           دورپلیدان می رود

حضرت امام رضا (ع )     حضرت امام علی ( ع )    حضرت محمد ( ص )    حضرت امام مهدی (عج)

24- طبق کدام آیه نباید اسراف کرد ؟

وَلاتُسرِفُوااِنَّهُ لایُحِبُّ المُسرِفِین          وَلاتَلمِزوا اَنفُسَکُم وَلا تَنابَزوا بِالاَلقابِ

فَاقرَؤاماتَیسَّرَمِنَ القُرآن                   یأمُرونَ با لمَعروف ِوَیَنهَونَ عَنِ المُنکَر

25- ماباورداریم که ...... دلیلی بروجود جهان بعد ازمرگ است

امربه معروف ونهی ازمنکر           تابیدن آفتاب برگل های آفتابگردان

رشد دوباره ی درختان دربهار       مژده ی پیامبری حضرت محمد (ص )

26- خواندن آیاتی ازکدام سوره نظرپادشاه حبشه رانسبت به مسلمانان تغییرداد ؟

آل عمران   مریم      بقره    علق

27- کدام امام درنامه ای خطاب به یکی ازدانشمندان ایرانی سفارش کرد : « نمازرادراول وقتش بخوان وزکات مال خودرا بپرداز.»

امام محمد تقی ( ع )       امام علی نقی ( ع )      امام حسن عسکری ( ع )          امام زمان ( ع )

28- کدام امام به وسیله متوکل ازمدینه به شهرسامرا فراخوانده شد ؟

امام نهم ( ع )        امام دهم ( ع )       امام یازدهم ( ع )       امام دوازدهم ( ع )

29- کدام سوره درقرآن درباره ی زشتی کار مسخره کنندگان می باشد ؟

حجرات    آل عمران     انعام        مائده

30 – کدام یک ازاعمال زیرنشانه ی « نهی ازمنکر » است ؟

سفارش به خواندن نماز         سفارش به شرکت درنماز جمعه    

 سفارش به روزه گرفتن     سفارش به خودداری ازدروغگویی

هدیه های اسمانی پنجم ابتدایی

- ای خدای مهربان مطمئن هستم که تو هستی زیرا ..................................

2- کتاب هدیه های آسمان خود را باز کن . دو بیت شعر از آن انتخاب کن و با خط زیبا بنویس .

این شعر در باره ی چیست

3- قصه یا خاطره ای بنویس که در آن خداوند به موجودی گرفتار کمک کرده باشد .

4- انتخاب یک داستان به دلخواه از کتاب هدیه

- داستان را نام گذاری کن .

- چه نتیجه ای از این داستان می گیری ؟

- احساس خود را نسبت به داستان بنویس .

 از کدام قسمت داستان بیشتر لذت بردی ؟یک جمله از آن را بنویس .

5- خودت را به جای او بگذار و جواب بده .

امین دیر به مدرسه رسید . معلم از او پرسید چرا دیر آمدی ؟

او گفت زیرا ..........................

معلم پرسید چرا این اتفاق افتاد ؟ او گفت زیرا ..............................

معلم پرسید چرا این اتفاق افتاد ؟ او گفت زیرا ..............................

6- برای دو ساعت وقت خود برنامه ریزی کن .

7- یکی از اموال عمومی در مدرسه را نام ببرید .

بهترین روش های استفاده از آن را بنویسید . حداقل چهار مورد

8- در مکان های زیر یک نمونه اسراف نام ببر و برای هر کدام سه پیشنهاد بده که چگونه می توان از اسراف جلوگیری کرد ؟

در خانه : نمونه اسراف ...................                                       در مدرسه : نمونه اسراف .................

پیشنهادها           1-                                                     پیشنهادها                1-

برای جلوگیری   2 -                                                     برای جلوگیری         2-

از اسراف :          3-                                                      از اسراف :                3-

9- معنای کلمه توحید را بنویسید .

یک کلمه هم خانواده برای آن بنویس .

در کجاها این کلمه را شنیده ای ؟

10 - عید غدیر خم برای ما مسلمانان روز بسیار خوبی است .

زیرا ................................

11- جملات مربوط را به هم وصل کنید .

oبرنامه ریزی                1  خدا بی نیاز است

oالله صمد                    2  محمد مداد نیمه تمام خود را دور انداخت .

oقل هو الله احد          3  مریم دو روز قبل از امتحان ریاضی تمام اشکالات خود را از معلم پرسید .

oاسراف                      4  بگو خدا یکتا است .

12- از دفتر نیمه تمام سال قبل خود چه استفاده هایی می توانی بکنی ؟ حداقل دو جمله

13- این کتاب کلامی است پر از حکمت ، هدیه ای است از آسمان ، کتابی است که بوی خدا می دهد .

نام این کتاب چیست ؟

این کتاب چه ارتباطی با کتاب درسی شما (( هدیه های آسمان )) دارد ؟

14- کتاب درسی قرآن خود را باز کن . یک پیام قرآنی انتخاب کن ، معنی آن را بنویس ، یک مورد کاربرد آن در زندگی روزمره ات را بنویس .

15- طبق بحث و گفتگوی کلاسی به نظر تو حضرت علی (ع) چه ویژگی هایی داشت که شایسته جانشینی حضرت محمد (ص) شد ؟

16- صفحه ......... ( به طور مثال 33 ) کتاب را باز کن ، متن را بخوان و تصویر را با دقت نگاه کن . نظر خودت را بنویس .

17- کامل کن .

رفتار مردم قبل از اسلام :  1-                                                    2-

رفتار مردم بعد از اسلام : 1-                                                      2-

18- دو مورد اسراف نام ببر

دو مورد راه های جلوگیری از اسراف را بنویس .

چرابرادران یوسف تصمیم گرفتند  اوراازپدرشان دورکنند ؟

چون آن هایوسف رادوست نداشتند                              چون می خواستند یوسف رااز پدردورکنند

چون مهرومحبت پدررافقط برای خود می خواستند          هرسه پاسخ صحیح می باشد.

2- اصل توحید یعنی چه ؟

خداوند تواناست                              خداوند مهربان است

خداوند یگانه وبی همتاست                  خداوند داناست

3- خداوندچگونه نعمت خودرابرهمه ی انسان ها کامل کرد ؟

باجانشینی امامان      باآفرینش جهان    بانیکی کردن به مردم      بافرستادن آخرین وبرترین پیامبرخویش

4- میراث پیامبر( ص ) درمیان امت خودچه بود؟

کتاب خدا و خانه کعبه         کتاب خدا واحادیث        اهل بیت واحادیث       کتاب خدا واهل بیت

5- باانتخاب حضرت علی (ع ) به عنوان جانشین پیامبر (ص ) کدام یک از اصول دین ماپایه گذاری شد ؟

عدل     امامت      حج      جهاددرراه خدا

6- صفات ممتازامام دهم (ع ) کدام یک ازموارد زیر است ؟

هادی ، نقی ، امین        هادی،  نقی، جواد       تقی،  هادی،  امین     تقی، هادی، جواد  

7- داستان زندگی پیامبران درکدام سوره قرآن آمده است ؟

واقعه     فلق       انبیاء      کوثر

8- مصرف صحیح به چه معناست ؟

درست وبه اندازه نیازمصرف کردن        مصرف نکردن

هرچقدردلمان می خواهدمصرف کنیم    کم مصرف کردن 

9- آیات زیرنشانه ی کدام یک ازاصول اعتقادی مامسلمانان است ؟ « لَم یَلِد وَلَم یوُلَد وَ لَم یَکُن لَهُ کُفُواً اَحَد»

امامت   نبوت   توحید    معاد

10- چه چیزی باعث شد که حضرت یوسف ( ع ) پسرحضرت یعقوب( ع ) درتنهایی چاه امیدوار باشد ؟

کمک مردم      زمزمه باخدای مهربان     بازگشت برادران     صدای زنگ کاروان

11- مامسلمانان باید :

قرآن رابخوانیم     قرآن رابفهمیم      درعمل به قرآن کوشا باشیم     همه موارد

12- پیامبراکرم درمحل « غدیرخم » چه کسی را مولا و ولی مردم معرفی کرد ؟

امام سجاد (ع )          امام حسن ( ع )      امام حسین ( ع )        امام علی ( ع )

13- « هادی» یعنی چه ؟

امانتدار       راهنما         پاک        راستگو

14- امام حسن عسکری ( ع )مژده آمدن چه کسی را به مسلمانان داده است ؟

امام مهدی ( عج )             امام حسن ( ع )        امام نقی ( ع )        امام هادی ( ع )

15- کدام پیامبرالهی مژده آمدن پیامبری به نام « احمد » راپس ازخودش به مردم داده است ؟

حضرت ابراهیم ( ع )    حضرت یوسف ( ع )      حضرت موسی ( ع )      حضرت عیسی ( ع )

16- کدام یک ازپیامبران الهی درگهواره سخن گفت ؟

حضرت محمد (ص )        حضرت موسی ( ع )     حضرت عیسی ( ع )     حضرت یوسف ( ع )

17- جعفربن ابی طالب کدام صفات حضرت محمد ( ص ) رازبانزد همه معرفی کرد ؟

راستی ، اخلاق نیکو و خداپرستی       امانت داری، درستکاری ومهربانی

پاکدامنی  ، راستی وامانت داری          پاکدامنی ، اخلاق نیکو و راستی

18- درآیه ی 36 سوره نساء نیکی کردن به چه کسانی به ترتیب سفارش شده است ؟

خویشاوندان – همسایگان – یتیمان – درماندگان – پدر و مادر

پدر ومادر- خویشاوندان – یتیمان – درماندگان – همسایگان

پدر ومادر- یتیمان – خویشاوندان- درماندگان- همسایگان

پدرومادر – خویشاوندان – همسایگان – درماندگان – یتیمان

19- آیه کریمه« یَا اَیُّهاالرَّسوُلُ بَلِّغ مَا اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّک...» درچه هنگامی برپیامبراکرم ( ص ) نازل شد ؟

بعد ازمعرفی حضرت علی ( ع ) به عنوان امام ورهبر اسلامی

درزمانی که حضرت علی ( ع ) دربستر پیامبراکرم ( ص ) خوابیده بود

درزمان هجرت پیامبر( ص ) ازمکه به مدینه

پس از مراسم آخرین حج پیامبر اکرم ( ص )

20- چه کسی ازبیت المال مسلمانان برای مردمسیحی نابینا کمک هزینه ای تعیین کرد ودستورداد ماهانه به اوبدهند تامجبور به گدایی نباشد ؟

امام علی ( ع )       امام حسن ( ع )      امام هادی ( ع )    امام جواد ( ع )

21- انجام چه کاری نشان دهنده ی انجام رسالت الهی پیامبراکرم ( ص ) است ؟

دعوت مردم به ایمان به خدا به صورت آشکارا       مبارزه بادشمنان اسلام وتشکیل حکومت اسلامی  دریافت دستورات الهی وابلاغ آن به مردم          معرفی حضرت علی ( ع ) به عنوان جانشین پیامبر (ص)

22- من می دانم بهترین عمل دربرابرکسی که به من حرف زشت می زند ..... است .

بی اعتنایی       تنبیه او        زدن حرف زشت به او        زیباسخن گفتن بااو

23- مضمون شعر زیر درباره چه کسی است ؟     ازکعبه بانگی آشنا              تاآسمان ها می رود

                                                                 ازریشه می میرد ستم           دورپلیدان می رود

حضرت امام رضا (ع )     حضرت امام علی ( ع )    حضرت محمد ( ص )    حضرت امام مهدی (عج)

24- طبق کدام آیه نباید اسراف کرد ؟

وَلاتُسرِفُوااِنَّهُ لایُحِبُّ المُسرِفِین          وَلاتَلمِزوا اَنفُسَکُم وَلا تَنابَزوا بِالاَلقابِ

فَاقرَؤاماتَیسَّرَمِنَ القُرآن                   یأمُرونَ با لمَعروف ِوَیَنهَونَ عَنِ المُنکَر

25- ماباورداریم که ...... دلیلی بروجود جهان بعد ازمرگ است

امربه معروف ونهی ازمنکر           تابیدن آفتاب برگل های آفتابگردان

رشد دوباره ی درختان دربهار       مژده ی پیامبری حضرت محمد (ص )

26- خواندن آیاتی ازکدام سوره نظرپادشاه حبشه رانسبت به مسلمانان تغییرداد ؟

آل عمران   مریم      بقره    علق

27- کدام امام درنامه ای خطاب به یکی ازدانشمندان ایرانی سفارش کرد : « نمازرادراول وقتش بخوان وزکات مال خودرا بپرداز.»

امام محمد تقی ( ع )       امام علی نقی ( ع )      امام حسن عسکری ( ع )          امام زمان ( ع )

28- کدام امام به وسیله متوکل ازمدینه به شهرسامرا فراخوانده شد ؟

امام نهم ( ع )        امام دهم ( ع )       امام یازدهم ( ع )       امام دوازدهم ( ع )

29- کدام سوره درقرآن درباره ی زشتی کار مسخره کنندگان می باشد ؟

حجرات    آل عمران     انعام        مائده

30 – کدام یک ازاعمال زیرنشانه ی « نهی ازمنکر » است ؟

سفارش به خواندن نماز         سفارش به شرکت درنماز جمعه    

 سفارش به روزه گرفتن     سفارش به خودداری ازدروغگویی

موضوع شعر درس درباره تو مربوط به کیست؟

2-      اگر خدا نباشد آن وقت..........

3-      من خدای بزرگ رادوست دارم چون.......

4-      من به پروردگار بزرگ علاقه مند م زیرا...........

5-      چند  صفت خداوند را نام ببر؟

6-      ای خدای مهربان از تو سپاسگزارم که..................

                                               درس دوم

1-      شناخت نعمت های خداوند ونیاز به او درهمه حال؟

2-      چرا حضرت یعقوب به خاطر یوسف خداوند راسپاس می گفت؟

3-      چرا برادران یوسف به او حسودی می کردند؟

4-      برادران یوسف چرا اورا درچاه انداختند؟

5-       حضرت یعقوب چگونه خود را آرامش می داد؟

6-      آیا  حضرت یوسف درچاه تنها بود؟

7-      یوسف درچاه با خداوند چه می گفت؟

8-      شما درموقع گرفتاری چه می کنید؟

9-      رضا زاده چگونه از خداوند کمک می گرفت؟

10-  رزمندگان اسلام دردفاع از سلام  ازچه کسی مدد می گرفتند؟

11-  حضرت یونس درشکم نهنگ با خدا چه می گفت ؟

12-  حضرت نوح وزکریا از خدا چه درخواستی داشتند؟

                                                  درس سوم

1-      چه کسی بیشتر از همه سزاوار پرستش وشکر گزاری است ؟

2-      خداوند درچه چیزهایی بی مانند است ؟

3-      تــوحید یعنی چه؟

4-      معنای سوره توحید رابگو ؟

5-       معنی لم یلد ولم یولد یعنی چه؟

6-      باکلمات زیر خدا راستایش کن پروردگار؛ مهربان؛ دوست ، صمیمی، بخشنده؛ آرزو

7-      الحمدلله رب العلمین یعنی چه؟

8-      صفاتی که در درس درباره خداوند آمده است بگو؟

درس چهارم

1-      میوه ها وغذاها از کجا برای حضرت مریم آمده بود؟

2-      حضرت مریم مادر کدام پیامبر بود؟

3-      کدام پیامبر درگهواره سخن گفت؟

4-      حضرت عیسی از کدام کتاب آسمانی قبل از خود سخن گفت؟

5-      حضرت عیسی آمدن کدام پیا مبر را خبر داده است؟

6-      چرا حضرت عیسی  برای  رساندن  پیام خود از جایی به جای دیگر می رفت؟

7-      کدام پیامبر به عنوان یکی از یاران حضرت مهدی عج خواهد بود؟

8-      حضرت مریم وحضرت عیسی چگونه انسان هایی بودند؟

                                                           درس پنجم   

   1- مسلمانان برای دوری از آ زار بت پرستان به کجا هجرت کردند؟

     2- پادشاه حبشه چه دینی داشت؟

     3- سرپرست مسلمانان درهجرت به حبشه چه کسی بود؟

     4- مسلمانان قبل از اسلام چهکارهای بدی می کردند؟

     5- مسلمانان درمقابل نجاشی به چه کسی توکل کردند؟

     6-جعفرابن ابیطالب گفت پیامبر مارا به چه کارهایی دعوت کرد؟

     7-پیامبر اسلام درجوانی به چه نامی معروف بود .......چرا؟

     8- جعفرابن ابیطالب ازچه سوره قران آیاتی را برای نجاشی خواند؟

     9- بت پرستان  قریش از مسلمانان چه درخواستی داشتند؟  

درس ششم

1-      چرابچه ها برای ساختن آدم برفی وظایف هرکس را معلوم کردند؟

2-      چرا سهیل بیمار شد ؟

3-      صبح روز بعد برای سهیل چه اتفّاقی افتاد؟

4-      سهیل چگونه می تواند موفق باشد

5-      برنامه ریزی چه فایدهای دارد؟

6-      برنامه درس خواندن خود را بگو.

7-      برای برنامه ریزی خوب چه مواردی لازم است ؟

8-      آیا دوست داری به جای جاجول باشی؟ ..... چرا؟

9-      به جاجول چه سفارشی می کنی؟              

درس هفتم

1- راهنمایان زندگی ما چه کسانی هستند؟

2- پیامبران از میان چه کسانی انتخاب می شوند؟

3- پیامبران چگونه مردمانی بودند؟

4- پیامبران برای مردم چه برنامه هایی آورد ند؟

5- پیامبران مردم را ازچه کارهایی باز می داشتند/

6- آخرین وبرترین پیامبر کیست؟

7- نبوت یعنی چه؟

8-برای قدر دانی از پیامبران چه می گویی؟

9-داستانی از قران  را درباره ی پیامبری بگو؟

                           درس هشتم

1- کتاب آسمانی ما مسامانان  چه نا م دارد؟

 2- قران ازطرف چه کسی وبه وسیله چه کسی به ما رسیده است؟

 3- در قران چه دستوراتی برای ما آورده است ؟

 4- ما نسبت به قران چه وظایفی داریم؟

 5- یک آیه از قران را بخوان.
6 – چهار دستور قرانی رانام ببر.

 7-  یک داستان از قران راتعریف کن

                          درس نهم

1 – پیامبر(ص) چه کسی را به جانشینی خود برگزید؟

2- چرا حضرت علی (ع) از همه برای جانشینی پیامبر سزاورتر بود؟

3- چرا حضرت علی تحمـّل دوری از پیامبر رانداشت؟

4- چه کسی برای جانشینی  یک معلّم درکلاس  بهتر است ؟

       5  - پیامبر(ص) برای خشنود کردن امام علی(ع) از چه کسی نام برد؟

6- جانشین پیامبر چه ویژگیهایی را باید داشته باشد؟

7- درکجا امام علی جان پیامبر(ص) را نجات داد؟

8- اصول دین را نام ببر؟

9-داستانی از عدالت وقضاوت امام علی بگو ؟

10- امامان بعد از پیامبر چند نفرند؟

11-امامت یعنی چه؟

12- پیامبر امام علی را باچه عنوانهایی نامبرد؟

13-  نسبت هارون به موسی مثل نسبت  حضرت علی به............است؟

14-  داستان حضرت علی(ع)  وپیرمرد مسیحی را به طور خلاصه بگو .

15-  امام علی (ع) درباره ی قضاوت به مرد مهمان چه فرمود؟

در س دهم

1-      پس از مراسم حج فرشته وحی  چه پیامی به پیامبر(ص) داد؟

2-      نام فرشته وحی چیست؟

3-      یاران واصحاب پیامبر(ص) درباره ی وحی باخود چه گفتند؟

4-      پیامبر(ص) برای دادن پیام به مردم درکجا توقف کردند؟

5-      پیامبر(ص ) بعد از نماز ظهر خطاب به مردم چه فرمودند؟

6-      پیامبر(ص) برای امام علی (ع) ویارانش  چه دعایی کردند؟

7-      چرامسلمانان به حضرت علی تبریک گفتند؟

8-       پیامی که حضرت محمّد به مسلمانان رسانید چه بود؟

9-      چرا واقعه غدیر خم برای مسلمانان اهمیّت دارد؟

10-  برای عید غدیر چه برنامه هایی داشته اید؟    

درس یازدهم

1-       اسراف کردن یعنی چه؟

2-       وحید چگونه اسراف می کرد ؟

3-       چگونه می توان ازنعمت های خدا بهتر وخوبتر استفاده کنیم ؟

4-       امام رضا (ع) چگونه آن پسر را از اسراف کردن  نهی کرد؟

5-        آیه « ولا تسرفوا انه ولایحب المسرفین » یعنی چه؟

6-       شما درچه چیزهایی صرفه جویی می کنید؟

7-       چرا می گویند وقت طلا است؟

8-       امام رضا(ع) در مورد اسراف چه فرمودند ؟

9-       دراستفاده از اموال عمومی چگونه باید باشیم ؟

10-   چند نمونه از خطاها وگناهان رابگو؟                              

          درس دوازدهم

1-      اگر ما چیزی را پیدا کنیم مال خودما ن می شود؟

2-      مادر رضا درمورد قا یق پیدا شده به رضا چه گفت؟

3-      پیامبر گرامی (ص) فرمودند: که شا یسته نیست که مسلمان چیزی را ..........

4-      چرا چیزی که مال ما نیست نمی توانیم برداریم  ؟

5-      آیا برداشتن اموال کم ارزش دیگران حرام نمی باشد؟

6-      آیا مهدی می تواند لباسی دیگر مثل لباس خود بردارد؟ چرا؟

7-      اموالخصوصی کدامند ؟ نام ببر.

8-      اموال عمومی کدامند ؟نام ببر

9-      پیامبر گرامی درمورد مال حرام چه فرمودند؟                                                         

درس سیزدهم

            1 -  امام هادی (ع) امام چندم   ماست؟

            2- شغل یونس  چه بود ؟

            3 - نگرانی یونس از چه بود ؟

            4-  یونس برای چه به نزد امام هادی (ع)  رفت ؟

            5 - امام هادی به یونس چه فرمودند که او آرام گرفت؟

           6- انسان در موقع سختی ها به چه کسانی باید متوسل شود؟

           7 -  روز دوم  در منزل امام هادی (ع) چه اتفاقی افتاد وامام چه فرمودند؟

           8 - چرا یونس ازخانه حاکم خوشحال برگشت ؟

           9 – یونس وقتی به امام هادی می نگرد با خود  چه می گفت ؟

           10- انسان بهتر است که هنگام مشک هدیه های آسمان

1-کدام سوره ی زیر "اصل توحید"را بیان میکند ؟

1)سوره عصر                  2)سوره توحید              3)سوره حمد                4)سوره کوثر 

2-کدام پیامبر همزمان با امام زمان(عج)خواهدآمد ؟

1)حضرت ابراهیم               2)حضرت عیسی               3)حضرت موسی ؟

3-نام پیامبر در کتاب  حضرت عیسی چه آمده است ؟

1)محمد              2)احمد             3)مصطفی 

4-جعفر ابن ابی طالب آیه های کدام سوره را برای نجاشی خواند ؟  

1)سوره کوثر                  2)سوره مریم                3)سوره حمد

5-حضرت عیسی خود را چگونه به مردم معرفی کرد ؟   

1)من بنده ی خدا هستم                      2)خدا مرا پیامبر قرار داده است  

3)خداوند به من دستور داده نماز بخوانم و با مادرم مهربان باشم              4)همه موارد

 


سی سئوال تستی درس هدیه های آسمان پایه پنجم

1- چرابرادران یوسف تصمیم گرفتند  اوراازپدرشان دورکنند ؟

چون آن هایوسف رادوست نداشتند                              چون می خواستند یوسف رااز پدردورکنند

چون مهرومحبت پدررافقط برای خود می خواستند          هرسه پاسخ صحیح می باشد.

2- اصل توحید یعنی چه ؟

خداوند تواناست                              خداوند مهربان است

خداوند یگانه وبی همتاست                  خداوند داناست

3- خداوندچگونه نعمت خودرابرهمه ی انسان ها کامل کرد ؟

باجانشینی امامان      باآفرینش جهان    بانیکی کردن به مردم      بافرستادن آخرین وبرترین پیامبرخویش

4- میراث پیامبر( ص ) درمیان امت خودچه بود؟

کتاب خدا و خانه کعبه         کتاب خدا واحادیث        اهل بیت واحادیث       کتاب خدا واهل بیت

5- باانتخاب حضرت علی (ع ) به عنوان جانشین پیامبر (ص ) کدام یک از اصول دین ماپایهگذاری شد ؟

عدل     امامت      حج      جهاددرراه خدا

6- صفات ممتازامام دهم (ع ) کدام یک ازموارد زیر است ؟

هادی ، نقی ، امین        هادی،  نقی، جواد       تقی،  هادی،  امین     تقی، هادی، جواد  

7- داستان زندگی پیامبران درکدام سوره قرآن آمده است ؟

واقعه     فلق       انبیاء      کوثر

8- مصرف صحیح به چه معناست ؟

درست وبه اندازه نیازمصرف کردن        مصرف نکردن

هرچقدردلمان می خواهدمصرف کنیم    کم مصرف کردن 

9- آیات زیرنشانه ی کدام یک ازاصول اعتقادی مامسلمانان است ؟ « لَم یَلِد وَلَم یوُلَد وَ لَم یَکُن لَهُ کُفُواً اَحَد»

امامت   نبوت   توحید    معاد

10- چه چیزی باعث شد که حضرت یوسف ( ع ) پسرحضرت یعقوب( ع ) درتنهایی چاه امیدوار باشد ؟

کمک مردم      زمزمه باخدای مهربان     بازگشت برادران     صدای زنگ کاروان

11- مامسلمانان باید :

قرآن رابخوانیم     قرآن رابفهمیم      درعمل به قرآن کوشا باشیم     همه موارد

12- پیامبراکرم درمحل « غدیرخم » چه کسی را مولا و ولی مردم معرفی کرد ؟

امام سجاد (ع )          امام حسن ( ع )      امام حسین ( ع )        امام علی ( ع )

13- « هادی» یعنی چه ؟

امانتدار       راهنما         پاک        راستگو

14- امام حسن عسکری ( ع )مژده آمدن چه کسی را به مسلمانان داده است ؟

امام مهدی ( عج )             امام حسن ( ع )        امام نقی ( ع )        امام هادی ( ع )

15- کدام پیامبرالهی مژده آمدن پیامبری به نام « احمد » راپس ازخودش به مردم داده است ؟

حضرت ابراهیم ( ع )    حضرت یوسف ( ع )      حضرت موسی ( ع )      حضرت عیسی ( ع )

16- کدام یک ازپیامبران الهی درگهواره سخن گفت ؟

حضرت محمد (ص )        حضرت موسی ( ع )     حضرت عیسی ( ع )     حضرت یوسف ( ع )

17- جعفربن ابی طالب کدام صفات حضرت محمد ( ص ) رازبانزد همه معرفی کرد ؟

راستی ، اخلاق نیکو و خداپرستی       امانت داری، درستکاری ومهربانی

پاکدامنی  ، راستی وامانت داری          پاکدامنی ، اخلاق نیکو و راستی

18- درآیه ی 36 سوره نساء نیکی کردن به چه کسانی به ترتیب سفارش شده است ؟

خویشاوندان – همسایگان – یتیمان – درماندگان – پدر و مادر

پدر ومادر- خویشاوندان – یتیمان – درماندگان – همسایگان

پدر ومادر- یتیمان – خویشاوندان- درماندگان- همسایگان

پدرومادر – خویشاوندان – همسایگان – درماندگان – یتیمان

19- آیه کریمه« یَا اَیُّهاالرَّسوُلُ بَلِّغ مَا اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّک...» درچه هنگامی برپیامبراکرم ( ص ) نازل شد ؟

بعد ازمعرفی حضرت علی ( ع ) به عنوان امام ورهبر اسلامی

درزمانی که حضرت علی ( ع ) دربستر پیامبراکرم ( ص ) خوابیده بود

درزمان هجرت پیامبر( ص ) ازمکه به مدینه

پس از مراسم آخرین حج پیامبر اکرم ( ص )

20- چه کسی ازبیت المال مسلمانان برای مردمسیحی نابینا کمک هزینه ای تعیین کرد ودستورداد ماهانه به اوبدهند تامجبور به گدایی نباشد ؟

امام علی ( ع )       امام حسن ( ع )      امام هادی ( ع )    امام جواد ( ع )

21- انجام چه کاری نشان دهنده ی انجام رسالت الهی پیامبراکرم ( ص ) است ؟

دعوت مردم به ایمان به خدا به صورت آشکارا       مبارزه بادشمنان اسلام وتشکیل حکومت اسلامی  دریافت دستورات الهی وابلاغ آن به مردم          معرفی حضرت علی ( ع ) به عنوان جانشین پیامبر (ص)

22- من می دانم بهترین عمل دربرابرکسی که به من حرف زشت می زند ..... است .

بی اعتنایی       تنبیه او        زدن حرف زشت به او        زیباسخن گفتن بااو

23- مضمون شعر زیر درباره چه کسی است ؟     ازکعبه بانگی آشنا              تاآسمان ها می رود

                                                                 ازریشه می میرد ستم           دورپلیدان می رود

حضرت امام رضا (ع )     حضرت امام علی ( ع )    حضرت محمد ( ص )    حضرت امام مهدی (عج)

24- طبق کدام آیه نباید اسراف کرد ؟

وَلاتُسرِفُوااِنَّهُ لایُحِبُّ المُسرِفِین          وَلاتَلمِزوا اَنفُسَکُم وَلا تَنابَزوا بِالاَلقابِ

فَاقرَؤاماتَیسَّرَمِنَ القُرآن                   یأمُرونَ با لمَعروف ِوَیَنهَونَ عَنِ المُنکَر

25- ماباورداریم که ...... دلیلی بروجود جهان بعد ازمرگ است

امربه معروف ونهی ازمنکر           تابیدن آفتاب برگل های آفتابگردان

رشد دوباره ی درختان دربهار       مژده ی پیامبری حضرت محمد (ص )

26- خواندن آیاتی ازکدام سوره نظرپادشاه حبشه رانسبت به مسلمانان تغییرداد ؟

آل عمران   مریم      بقره    علق

27- کدام امام درنامه ای خطاب به یکی ازدانشمندان ایرانی سفارش کرد : « نمازرادراول وقتش بخوان وزکات مال خودرا بپرداز.»

امام محمد تقی ( ع )       امام علی نقی ( ع )      امام حسن عسکری ( ع )          امام زمان ( ع )

28- کدام امام به وسیله متوکل ازمدینه به شهرسامرا فراخوانده شد ؟

امام نهم ( ع )        امام دهم ( ع )       امام یازدهم ( ع )       امام دوازدهم ( ع )

29- کدام سوره درقرآن درباره ی زشتی کار مسخره کنندگان می باشد ؟

حجرات    آل عمران     انعام        مائده

30 – کدام یک ازاعمال زیرنشانه ی « نهی ازمنکر » است ؟

سفارش به خواندن نماز         سفارش به شرکت درنماز جمعه    

 سفارش به روزه گرفتن     سفارش به خودداری ازدروغگویی

دانلود ترتیل درس به درس قرآن پایه پنجم


 دانلود ترتیل درس به درس قرآن پایه پنجم

امروز می خواهم ترتیل درس به درس قرآن پایه پنجم را با صدای دلنشین استاد منشاوی قرار دهم به امید این که مورد استفاده ی شما بازدید کننده محترم قرار گیرد ومارا از دعای خیرتان بی بهره نکنید

 برای دانلود فایل ها برروی لینک های زیر کلیک راست کرده و Save target as  را انتخاب کنید . بعد هم مسیر دلخواه خود را تعیین کنید . ودرنهایت بر روی گزینه  Save   کلیک کنید .

درس اول

درس دوم

درس ســوم

 درس چهــــــــارم

درس پنجـــــــــــــــــم 

درس هفتــــــــــــــــــــــــــم

درس هشـــــــــــــتــــــــــــــــــم

درس نـــــــــــــهــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

درس دهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

درس یــــــــــــــــــــــــــــــــازدهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

 درس دوازدهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

درس ســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــیزدهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

درس چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــهارد هــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

درس پــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانــــــــــــــــــزدهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم


انیمیشن های جغرافی



 



نحوه تشکیل آتشفشان 


آتشفشان حاشیه قاره ای    


نحوه جدا شدن قاره ها در طول زمان


انشقاق قاره ها




   F کانون نور است و معکوس شدن  تصویر فوق  ( شمع ) را نشان می دهد



کار در خانه (ریاضی)



نام فایل

ریاضی پنجم . کار در خانه 15 آذر.doc

آدرس اینترنتی
حجم فایل206 KB
تعداد دانلود1719
تاریخ انتشار1391/09/14 08:51 PM
تاریخ آخرین دانلود1392/09/19 10:07 AM
توضیحاتhttp://anzali-pashayi5.blogfa.com/
پایه ی پنجم دبستان پاشایی بندر انزلی

سئوال ریاضی

دانلود ریاضی پنجم - تا پایان آبان ماه:


                                                                       دانلود از سرور پیکوفایل:   



شاگردان ممتاز

دانش آموزان برتر کلاس پنجم مدرسه خیر آبادی منطقه 19تهران


نفر اول کلاس ( آقای ابوالفضل شاهی )



نفر دوم کلاس ( آقای ابوالفضل مجدیان )


معلم و مدیر وبلاگ

خلاصه و نمونه سئال درس ساختمان مواد

علوم پنجم ابتدایی  ( بخش اول - ساختمان مواد )

1- مانند دانشمندان فکر کنید : در سال های پیش آموختید که "مشاهده کنید". یعنی مشاهده کردن یک راه یادگیری است. مشاهده یعنی استفاده از اندام های مختلف بدن .
2- بپرسید : تحقیقات علمی معمولاً با چیزهایی شروع می شوند که درباره آنها اطمینان کافی ندارید. در این مواقع پرسش هایی به ذهن شما می رسد که واقعاً مایلید به آنها جواب دهید.
3- فرضیه بسازید : وقتی شما با استفاده از مشاهده به پرسش خود یک پاسخ احتمالی می دهید فرضیه سازی می کنید. اما فرضیه باید قابل آزمایش کردن باشد. در غیر این صورت لازم است آن را عوض کنید.
4- آزمایش کنید : معمولاً در آزمایش های مقایسه ای همه چیز را مشابه انتخاب می کنند و فقط یک چیز را تغیر می دهند. در این آزمایش هم فقط دمای آب در سه لیوان تفاوت داشت. (آزمایش تهیه آب لیمو).
5- یادداشت بردارید : وقتی آزمایش را انجام می دهید، مشاهده می کنید و اطلاعاتی به دست می آوریدکه باید آنها را یادداشت کنید. تهیه نمودار و جدول، راهی برای رسیدن به نتیجه است. برای کسب اطمینان از درستی نتیجه، لازم است آزمایش چند بار تکرار شود.
6- نتیجه بگیرید : بعد از مطالعه اطلاعات به دست آمده، باید از آنچه آموخته اید نتیجه گیری کنید. نتیجه باید درباره فرضیه شما باشد. فرضیه ای که از راه های مختلفی درست در آید، نظریه نامیده می شود.

ساختمان مواد
ماده چیست؟

تمام چیزهای غیر زنده ای که در اطراف ما هستند، ماده نام دارند. بعضی از مواد مانند چوب و سنگ شکل ثابتی دارند. موادی که در دمای معمولی شکل آنها تغییر نکند، جامد هستند. موادی که به شکل ظرف خودشان در آیند مایع هستند و موادی که در فضا پخش می شوند و با چشم دیده نمی شوند گاز هستند.
مواد از چه ساخته شده اند؟
اگر به دانه های شکر نگاه کنید می بینید از دانه های بسیار ریزی درست شده است که این ذره های بسیار کوچک با چشم معمولی قابل مشاهده نیستند. پس با میکروسکوپ های بسیار قوی آن را هزاران برابر درشت می کنند تابتوان آنها را دید. به هر کدام از این ذره ها یک مولکول شکر گفته می شود. مولکول هر ماده با ماده دیگر متفاوت است و به همین دلیل، مواد خاصیت های متفاوتی دارند. رنگ، بو و مزه از خاصیت های هر ماده هستند.
آیا مولکول ها حرکت دارند؟
اگر در یک شیشه عطر را باز کنند و در جایی قرار دهید، بوی آن در هواپخش شده و به مشام می رسد. پس نتیجه می گیریم که مولکول های عطر پیوسته در حرکتند و بوی عطر در هوا پراکنده می شود. در تمام مواد مولکول پیوسته در حال جنبش هستند. بویی که از شیشه عطر برمی خیزد همان مولکول های ماده است که از ماده جدا می شوند و به بینی ما وارد می شوند.

آیا بین مولکول ها ی مواد ربایش و چسبندگی وجود دارد؟
حال اگر در یک ظرف روغن چند قطره آب بریزند و آنها را با وسیله ای به هم نزدیک کنید به هم می پیوندند؛ یعنی مولکول های هر ماده همدیگر را می یابند. ربایش مولکول ها در همه اجسام یکسان نیست. در بعضی مواد ربایش با شدت بسیاری صورت می گیرد مانند چوب که نمی توانیم آن را با دست جدا کنیم.
وضع مولکول ها در مواد جامد، مایع و گاز چگونه است؟
در
مواد جامد مولکول ها به هم نزدیک اند و با نیروی زیاد یکدیگر را می ربایند. مولکول ها در مواد جامد فقط در سر جای خود می لرزند؛ به همین دلیل، شکل و حجم مواد جامد همیشه ثابت است و تغییر نمی کند.
در
مواد مایع فاصله مولکول ها از هم بیشتر است. مولکول های مواد مایع مانند دانه های زنجیر به هم متصل اند و زنجیرهای کوچکی را به وجود آورده اند. مولکول های مواد جامع می توانند آزادانه سُر بخورند و جابه جا شوند. به همین دلیل یک مایع به شکل ظرف خود در می آید.
در بین
مولکول های گاز تقریباً نیروی ربایش وجود ندارد. به همین دلیل مولکول های گاز همدیگر را نمی ربایند و آزادانه حرکت می کنند. فاصله بین مولکول های گازها از دو ماده دیگر بیشتر است. به همین دلیل گازها در همه جا و در محیط اطراف خود پراکنده اند.
چرا مواد خاصیت متفاوتی دارند؟
مولکول ها از ذرات کوچک تری به نام اتم تشکیل شده اند. اگر اتم هایی که مولکول های یک ماده را می سازند یکسان باشند. به آن ماده عنصر می گوئیم. گاز اکسیژن که برای تنفس موجودات زنده ضروری است یک عنصر است. چون مولکول آن از دو اتم یکسان ساخته شده است. موادی مانند طلا، آلومینیم و آهن یک عنصر هستند.
اگر مولکول های یک ماده از دو یا چند نوع اتم مختلف ساخته شده باشد به آن ماده ترکیب می گوییم. مانند آب که از دو اتم ئیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل
 شده است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         پرسش های بخش 1

1- اتم های تشکیل دهنده کدام ماده مثل هم نمی باشد؟        اکسیژن               طلا                نمک                 آلومینیم




2- اتم های کدام دسته مواد مثل هم می باشند؟

 ئیدروژن، الکل ، اکسیژن  

 آب، آهن، ئیدروژن         

 اکسیژن، آب، ئیدروژن    

آهن، گوگرد، اکسیژن      



3- کدامیک از مواد زیر عنصر است ؟        نمک                 اکسیژن              

          کربن             نفت               دی اکسید کربن     

4- مواد در کدام یک از حالت های زیر، تعداد جایی را که اشغال می کنند، ثابت است؟



 گاز، مایع       جامد، گاز       جامد، مایع، گاز          مایع، جامد                                                                                                                                

سؤالات تشریحی
1- چه چیزهایی خاصیت یک ماده هستند؟   رنگ ،   بو،   مزه

2- جنبش مولکولی چیست؟  مولکول های یک ماده پیوسته در حال جنبش هستند. در مواد گازی شکل جنبش مولکول ها خیلی زیاد و در مایعات نسبت به گازها کمتر است در اجسام جامد مولکول ها فقط در جای خود می لرزند.

3- چرا چنبش مولکولی باعث نمی شود که مواد از هم پراکنده می شوند؟  زیرا ربایش مولکولی باعث می شود مولکول های ماده یکدیگر را بربایند.

4- مولکول ها از چه ساخته شده اند؟ ازاتم           

5- به چه موادی عنصر می گوییم؟ به موادی که اتم های یکسان داشته باشند.

6- به چه موادی ترکیب می گوییم؟ به موادی که از چند نوع اتم مختلف درست  شدهاند.     

7- کدام نوع از مواد شکلشان تغییر می کند؟ گاز و مایع

خلاصه درس و نمونه سوال علوم تاریخچه ی زمین

علوم پنجم ابتدایی  ( بخش پنجم تاریخچه ی زمین )


زمین شناسان با استفاده از آثاری که از گذشته به دست آورده اند، به اطلاعات زیادی پی برده اند. آن ها با مطالعه ی سنگ های رسوبی درباره ی  آب و هوا، محل دریاها، خشکی ها و نوع گیاهان و جانورانی که از بین رفته اند، اطلاعاتی به دست آورده اند. 

               

فسیل 
                                                                                                                                                                                                   به آثاری از جانداران بسیار قدیمی که در سنگ ها باقی مانده اند، فسیل (سنگواره) می گویند. فسیل ها یا مانند استخوان و دندان قسمت هایی از بدن جانداران بسیار قدیمی اند یا مانند پا اثری از بدن جانداران هستند. برای تشکیل بعضی فسیل ها میلیون ها سال زمان لازم است.
                                                                                                                                                                        
 استفاده از فسیل     
 
 دانشمندان با مطالعه فسیل ها درباره گذشته زمین و تغییرات آن اطلاعات زیادی به دست می آورند. کسی که فسیل ها را مطالعه می کند باید درباره جانوران و گیاهان امروزی و محل زندگی و نوع رفتار آنها اطلاعات کاملی داشته باشد. مثلاً اگر در بالای کوهی فسیل ماهی یافت شود معلوم می شود در آن نقطه قبلاً دریا بوده است.
                                                                                                                                                                        
 تاریخچه ی جانداران
                                                                                                                                                                     وقتی زندگی در دریا شروع شد، ابتدا موجوداتی که بدن آنها فقط یک سلول داشت در دریاها فراوان شدند و بعد نوبت به جانوران بی مهره رسید و پس از میلیون ها سال اولین مهره داران یعنی ماهی ها به وجود آمدند. با پیدا شدن گیاهان، زندگی بر روی خشکی ها آغاز شد. کم کم جانوران هم در روی خشکی ها ظاهر شدند. بعد آب و هوا، تغییر کرد، به طوری که محیط مناسبی برای رشد خزندگان به وجود آمد. تعداد خزندگان فراوان شد و طول بعضی از آنها به 30 متر می رسید. به این خزندگان دایناسور می گویند. دایناسور ها حدود 65 میلیون سال پیش مرده اند و پس از نابودی آنها زمان فراوانی گیاهان و جانوران فرا رسید.

                                                                                                                                                                       تغییر خشکی ها و دریاها  
                                                                                                                                                                                             
   زمین شناسان معتقدند ابتدا در روی کره ی زمین، فقط یک خشکی و یک اقیانوس بزرگ وجود داشت. در حدود 200 میلیون سال پیش، این خشکی ابتدا از وسط شکاف برداشت و به کم کم به دو نیم تقسیم شد و بین دو خشکی دریایی به وجود آمد. چندین میلیون سال بعد، دو خشکی شمالی و جنوبی هر یک کوچک تر و بیشتر شده و خشکی های امروزی را به وجود آوردند.

پرسش های بخش 5

جملات صحیح و غلط را مشخص کنید.







1- در سنگ های آذرین ممکن است آثاری از فسیل ها پیدا شود.         
درست                نادرست   


2- دوزیستان بعد از خزندگان در روی زمین به وجود آمدند.            

 درست                  نادرست  


3- همه فسیل های یک منطقه را نباید جمع آوری کرد.                  


   درست                  نادرست   



سؤالات تشریحی

1- چگونگی پیدایش سنگ های رسوبی را توضیح دهید؟

وقتی آب رودخانه ها به دریا ها و دریاچه ها می ریزند مقداری گل و لای و شن و ماسه با خود به دریاها می برند. موادی که وارد دریا می شوند بر اثر سنگینی به ته دریا می روند و بر اثر فشار و سنگینی لایه های جدید، لایه های قدیمی محکم می شوند و تبدیل به سنگ می شوند.

 2- معمولاً در سنگ های رسوبی لایه های قدیمی تر در کجا قرار می گیرند؟ در زیر قرار می گیرند.

3- فسیل یا سنگواره چیست و چگونه تشکیل می شود؟

هنگامی که جانداران در بین لایه های شن و ماسه مدفون می شود در طی سالیان دراز قسمت های نرم بدن می پوسد و اثر قسمت های سخت بر روی سنگ ها باقی می ماند؛ به این آثار باقیمانده از جانداران فسیل یا سنگواره گفته می شود.

 4- از موجودات ساکن در آب بیشتر فسیل می ماند یا از موجودات ساکن در خشکی؟  از موجودات ساکن در آب

 5- از سنگواره ها چه استفاده ای می شود؟ برای شناسایی تاریخچه هر ناحیه، سنگواره آن ناحیه را مورد بررسی قرار می دهند.

 6- از سنگواره ای که اثر صدف جانوران را نشان می دهد چه می فهمیم؟

 می فهمیم که درآن ناحیه در زمان های دور دریا بوده است.

 7- زندگی موجودات زنده ابتدا از کجا آغاز شد؟  ابتدا از دریاها آغاز شد.

 8- از چه زمانی جانوران بر خشکی ها ظاهر شدند؟

از زمانی که گیاهان در خشکی به وجود آمدند، جانوران نیز در خشکی فراوان شدند.

 9- بعد از نابودی خزندگان چه جانورانی زیاد شدند؟  پرندگان و پستانداران

 

آزمون علوم


1- کدامیک ازمواد زیر به شکل ظرف خود درمی آیند؟
              گاز                      جامد                 مایع

2- کدامیک ازموارد زیر ازخاصیتهای مواد می باشد ؟
          بو           اندازه          تبخیر          انجماد

3- کدامیک ازموارد زیر یک تغییر شیمیایی است؟
   تبخیر آ ب         سوختن چوب           نصف کردن نان             ذوب یخ

4- کدامیک ازموارد زیر ، یک تغییر فیزیکی به حساب می آید؟

 اکسید آهن             کپک زدن نان             پختن گوشت        پاره کردن کاغذ

5- در کدامیک ازموارد زیر انرژی الکتریکی به انرژی حرکتی تبدیل می شود؟  

راه پله ی ساختمان           اجاق گاز            چرخ گوشت               لامپ



6- راه پله ی ساختمان یک نوع .......... و میخ کش یک نوع ............ است.

اهرم -  اهرم                         سطح شیب دار- اهرم         
  اهرم - سطح شیب دار            سطح شیب دار - سطح شیب دار 

7- فسیلها بیشترازکدام قسمت بدن جانداران بوجود می آیند؟
        سر    استخوان           گوشت             دست

8- باکدامیک از وسایل زیر بهتر می توان نور خورشید راتجزیه کرد؟ 

آینه              عدسی                     منشور                      ذره بین

9- کدامیک ازموارد زیر از چشمه های طبیعی نور محسوب می شود؟ 

 لامپ برق       خورشید          رنگین کمان        چراغ نفتی

10- برای تشکیل یک تصویر بر روی یک پرده از کدامیک ازابزارهای زیر استفاده می شود؟

  عدسی           منشور              آینه              شیشه

11- استفاده ازاندامهای حسی مختلف یعنی چه؟
       یادگیری               مشاهده             فرضیه             نظریه

12- به ماده ای که مولکولهای آن از دویاچند نوع اتم مختلف ساخته شده باشند ، ............... گفته می شود.

13- ربایش بین مولکولهای مواد........... ازمواد دیگربیشتر است.

14- منظور ازکتاب تاریخ زمین،...................... می باشد.

15- به آثاری که ازجانداران بسیارقدیمی درداخل سنگها بوجود می آید ............ گفته می شود.

16- اگر دربالای یک کوه ، فسیل ماهی یافت شود، نشا نه ی این است که در آن محل قبلا ............ وجود داشته           

آزمون عمومی

آزمون علمی پایه پنجم دی ماه 87         زمان۴۰ دقیقه           دبستان....................    

                                                نام ونام خانوادگی.............  

********************************************************** ************                                            

 درمقابل گزینه مناسب  علامت  بگذاریدوپاسخنامه پایین ورقه را کامل کنید.(هرسوال 5/ نمره)


1- در ادامه ی مراحل تقسیمات کشوری ، به جای نقطه چین کدام گزینه را باید نوشت؟       ...............- استان- کشور

  الف : شهر              ب : مر کز استان      ج : ناحیه          د : شهرستان


2- تراکم جمعیت در کدام طرف ایران بیشتر است ؟

الف: شمال و شمال شرقی           ب:جنوب و جنوب شرقی              

 ج: شمال و شمال غربی               د: جنوب و جنوب غربی


3- کدام یک از محصولات زیر در بیش تر نواحی ایران کشت می شود؟

الف : برنج و پنبه          ب : گندم و جو         ج : مرکبات و پسته        د : گندم و خرما


4- استان مهم نفت خیز ایران کدام یک از گزینه های زیراست؟

الف : خوزستان         ب : هرمزگان             ج : خراسان رضوی           د: بوشهر


5- کدام جمله غلط است

الف: ییلاق یعنی رفتن به مناطق سردسیر                                   

 ب: دیگ بخار در کارخانه ی صنایع مادر تولید می شود

ج: رود های مهم ترکمنستان از کشورهای ایران و افغانستان سرچشمه می گیرند.                

 د: هیچ کدام


6- همسایگان غربی ایران کدامند ؟

الف: ترکیه ، عراق          ب: افغانستان، پاکستان        

 ج: ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان      د: ارمنستان، نخجوان


7- کشور ترکمنستان از نظر تولید چه محصولی در جهان معروف است ؟

الف : قالی بافی        ب: پنبه            ج: صنایع دستی             د: اسب های ترکمنی


8- دو قسمت جمهوری آذربایجان به چه وسیله ای از هم جدا شده اند؟

الف: ارمنستان              ب: ترکمنستان            ج: نخجوان                 د: گرجستان


9- مرکز ترکیه و عراق به ترتیب کدام یک از شهرهای زیر است؟

الف: استانبول ،  بغداد  

 ب: استانبول ، بصره          

 ج: آنکارا ، بصره                       

د : آنکارا ، بغداد


10- جلگه ی وسیع سند درکدام کشور قرار دارد؟

الف افغانستان         ب: ترکیه                 ج: پاکستان               د: عراق


 11- کدام یک از افراد زیرقبل از بعثت پیامبر از دنیا رفت؟

الف: آمنه مادر پیامبر                        ب: عبدالله پدر پیامبر                  

  ج: عبدالمطلب پدر بزرگ پیامبر          د: همه ی موارد


12- به جانشینی پیامبر چه می گویند؟

الف: بعثت           ب: بیعت                ج: خلافت                           د: نبوت


13- سلسله ی بنی امیه ( امویان) را چه کسی تأسیس کرد؟

الف: ابومسلم خراسانی        ب: معاویه             ج: ابوسفیان                  د: یزید


14- کدامیک جزء سلسله های ترک زبان که بر ایران حکومت کردند محسوب نمی شود؟

   الف : سامانیان       ب: غزنویان          ج: سلجوقیان                د: خوارزمشاهیان


15- کدام پادشاه خود را وکیل الرّعایا نامید؟

الف: آقامحمد خان                              ب: شاه اسماعیل                      

  ج: کریم خان زند                             د: ناصرالدین شاه


16- کدام عبارت صحیح است؟

الف: شاه عباس پایتخت صفویه را به اصفهان منتقل کرد.           

 ب: افغان ها هفت سال بر ایران حکومت کردند

ج: مدرسه ی دارالفنون در زمان ناصرالدین شاه و به دستور امیرکبیر تأسیس شد.   

 د: همه ی موارد صحیح است


 17-در زمان ما وظیفه ی رهبری بر عهده ی کیست؟

الف: کسی که اسلام را به خوبی بشناسد.     

  ب: پیامبر                

 ج: امامان                                               

  د: پیشوایان دینی


18- بر اساس قانون اساسی وظیفه ی دادگستری چیست؟

الف: نظارت بر اجرای درست قوانین        ب: رسیدگی به شکایات مردم       

 ج: نظارت بر مجلس و دولت                  د: الف و ب


 19- در جمهوری اسلامی مهمترین وظیفه ی حکومت چیست؟

الف : پاسداری از دین اسلام و اجرای قوانین اسلامی             ب : نگهبانی از استقلال کشور

  ج : گسترش آموزش و پرورش                                        د : همه ی موارد


20- کدام عبارت غلط است؟

الف: درباره ی همه ی مسائل نمی توان از طریق شورا تصمیم گرفت.

ب: مهمترین قانون هر کشور قانون اسلام است.

ج:حکومت جامعه ی ما از نوع ولایت فقیه است.

د: در جامعه ی اسلامی هر کس در برابر رفتار دیگران نیز مسئول است.


 21- احمد با خود اندیشید  « اگر به آب در حال جوشیدن نمک اضافه کنم ، آب از جوش خواهد افتاد » این جمله چیست؟

  الف: فرضیه            ب: نظریه            ج: آزمایش                 د: جمع آوری اطلاعات


22- کدام یک تغییر فیزیکی است؟

  ج   : کپک زدن نان         د :  ب و ج    الف: تشکیل ابر          ب: زرد شدن برگ درخت


23-  اتم های تشکیل دهنده ی کدام ماده مثل هم نمی باشد؟

    الف: آلومینیم                      ب: طلا                  ج: نمک                  د: آهن 


  

24- در کدام هوا امکان مشاهده ی رنگین کمان وجود دارد؟

   الف: هوای آفتابی و خشک                              ب: هوای ابری و مرطوب

   ج:  هوای مرطوب پس از باران                        د: هوای آفتابی پس از باران


25- چرا مواد خاصیت های متفاوتی دارند؟

الف : چون مولکول هر ماده با ماده ی دیگر متفاوت است .    

 ب  : چون مواد از حالتی به حالتی دیگر تغییر می کنند.                                      

  ج   : چون مواد از مولکول ساخته شده اند.  

د  : چون مولکول ها اتم دارند.


26- عامل ایجاد کدام دسته از بیماری های زیر باکتری ها هستند؟

الف: حصبه ، وبا ، آبله                 ب:  کزاز ، سل ، وبا             

   ج: سل ، آبله ، سرخک               د: کزاز ، سرخک ، آبله


27- محمد هنگام بازی به زمین خورد و پایش زخم شد. اگر خون ریزی شدید نباشد، او قبل از هر کاری باید...

الف: محل زخم را با آب بشوید                                        ب: محل زخم را با دستمال ببندد   

  ج: محل زخم را ضد عفونی کند.                                  د: واکسن کزاز تزریق کند.


28- گیاخاک مانند کدام یک از موارد زیر در خاک عمل می کند؟

الف: باکتری ها               ب: قارچ ها                 ج: کود                     د: مواد معدنی


29- در یک اتاق تاریک ، هیچ چیز دیده نمی شود. کدام جمله درست تر است؟

الف: از چشم نوری به چیزهایی که در اتاق است نمی رسد.                 

  ب: نوری از چیزهای موجود در اتاق به چشم نمی رسد.

ج: چیزهایی که در اتاق هستند تمام نورها را جذب می کنند.       

 د: ممکن است نور به چشم ما می رسد ولی چشم ما سالم نیست.


30- داروی پنی سیلین از کدام یک از موجودات زیر به دست می آید؟

  الف : جلبک ها            ب: ویروس ها                ج:باکتری ها                  د: قارچ ها


 31- کدام رقم از عدد روبرو را پاک کنیم تا « پنجاه میلیارد و بیست و سه میلیون و نه هزار خوانده شود؟     500230009000

الف: یکان             ب: دهگان هزار            ج:  صدگان میلیون             د: یکان میلیارد


32  حاصل عبارت روبرو کدام است؟   دو و شش هفتم به اضافه ی سه و چهار پنجم

الف: پنج و ده سی و پنجم                              ب: شش و بیست و چهار سی و پنجم

ج: پنج و بیست و سه سی و پنجم                  د: شش و بیست و سه سی و پنجم


               

33-  ربع 60 تا برابر است با:             

 الف) 30 تا            ب) 20 تا                   ج)15 تا                 د) 12 تا


  34- در جای خالی چه عددی را قرار دهیم تا تساوی درست باشد؟     مخرج 20= شش هشتم          

الف : 18                          ب: 15                 ج: 12                        د: 9


35- مساحت زمینی به شکل لوزی به قطرهای 400 متر و 150 متر چند هکتار است؟

الف: 60000 هکتار                ب: 60 هکتار                ج: 6هکتار                     د: 3هکتار


 36- کدام گزینه غلط است؟

الف: 3/20 متر = 2030 سانتیمتر                ب: 1/0 سانتیمتر = یک میلیمتر

ج: 07/4 کیلوگرم = 4007 گرم                     د: 009/1 متر =  1009میلیمتر


37-   %30 عدد 120 چند تا می شود؟

الف: 4 تا                           ب: 36تا                  ج: 90تا                 د: 360تا


38- حاصل تفریق دو عدد مرکب ?14"    '56      7  و"27    '53      4 کدام است؟

الف: 57    3     3                                 ب: 47       2       3                           

   ج:  13      3     3                               د: 47    3     3


39- نسبت وزن یک مادر به فرزندش مثل 7 به2 است. اگر وزن مادر 63 کیلوگرم باشد وزن فرزند او چند کیلوگرم است.

الف: 9کیلوگرم             ب: 14 کیلو گرم                ج: 18 کیلوگرم               د: 45 کیلوگرم


40 – دو جعبه ی مکعبی شکل داریم یکی به ابعاد 2سانتیمتر و دیگری به ابعاد 6سانتیمتر. در داخل جعبه ی بزرگ چند جعبه از نوع کوچک جا می گیرد؟ 

الف؟ 27تا                      ب: 8تا                    ج: 9تا                       د: 3 تا


            

                  موفق  باشید

 

شاگردان کلاس پنجم مدرسه ابتدایی خیر آبادی



    

                                                                       


                                                         نفر دوم کلاس               نفر اول کلاس


               


                                                    

                    

     کلاس پنجم دبستان خیر آبادی منطقه 19 تهران

خلاصه و نمونه سئوال علوم

خلاصه و نمونه سئوال علوم


دانلود

خلاصه و نمونه سئوال علوم

خلاصه و نمونه سئوال علوم


دانلود

انفجار هسته ای در شوروی

این آزمایش در زمان خروشچف در سیبری انجام شد و توضیحات آن را در فلیم می بینید 




لینک دانلود