حرکت زمین
زمین پویا
فیلم بالا حرکت صفحه های زمین را از ۲۰۰ میلیون سال پیش
تا الان نشان میدهد.
زمین از صفحه ها (plat) تشکیل شده است٬ این صفحه ها که در واقع پوسته زمین را تشکیل میدهند بر روی خمیر کره در حال حرکت هستند و باعث پویایی زمین میشوند.
به وجود آمدن کوهها و درهها٬ دریاها و دریاچهها و تمام پستی و بلندی های سطح زمین به خاطر همین حرکت است.
البته آتشفشانها و زلزلهها نیز به خاطر همین حرکت ها به وجود میآیند.
درس 15 : سیّارهی زمین چه شکلی دارد ؟
الف) پاسخ صحیح را با علامت (×) مشخص کنید .
1- کدام یک از موارد زیر کرهی زمین را به دو نیمکرهی شمالی و جنوبی تقسیم میکند ؟
الف) محور زمین ب) نصفالنهار مبدأ ج) استوا د) مدارات
2- نیم دایرههای فرضی که به دو قطب شمال و جنوب منتهی میشوند، چه نام دارند ؟
الف) استوا ب) مدار قطبی ج) نصف النهار د) محور قطبها
3- کدام خط از دهکدهی گرینویچ میگذرد ؟
الف) خطّ استوا ب) نصفالنهار مبدأ ج) محور قطبها د) محور زمین
4- ایران در کدام نیم کرهها قرار دارد ؟
الف) شرقی، جنوبی ب) غربی ، جنوبی ج) شرقی، غربی د) شمالی ، شرقی
5- کدام خط زیر، زمین را به دو نیمکرهی شرقی و غربی تقسیم میکند ؟
الف) نصفالنهار مبدأ ب) خطّ استوا ج) محور قطبها د) محور زمین
6- بیشتر خشکیهای کرهی زمین در کدام نیمکرهها قرار گرفتهاند ؟
الف) شمالی ، غربی ب) جنوبی ، شرقی ج) غربی ، شرقی د) شمالی ، شرقی
ب) جاهای خالی را با کلمههای مناسب کامل کنید .
1- خطّی فرضی که زمین را به دو نیم کرهی شمالی و جنوبی تقسیم میکند .......... نام دارد .
2- دایرههای فرضی را که با استوا موازی هستند ........... مینامند .
3- خطّهای فرضی که از قطب شمال تا قطب جنوب کشیده شدهاند به ......... معروف میباشند .
4- نام دیگر نصف النهار مبدأ ، نصف النهار .......... میباشد .
5- بیش از نیمی از جمعیت جهان در قارّهی .......... زندگی میکنند .
ج) جملههای درست و نادرست را مشخص کنید .
1- طول نصفالنهارها با هم دیگر برابر میباشند .
2- مدارها همگی با هم مساویاند .
3- کروی بودن کرهی زمین در هنگام شب کاملاً مشخّص است .
4- بزرگترین نصف النهار، نصف النهار گرینویچ است .
5- مدارها همگی با استوا موازیاند .
د) به سؤالهای زیر پاسخ کامل دهید.
1- نصف النهار را تعریف کنید .
2- چرا به نصف النهار مبدأ ، نصف النهار گرینویچ هم می گویند ؟
3- مدار چیست ؟
4- قارههایی را که بیشتر و یا تمام خاکشان درنیم کرهی شمالی قراردارد ، نام ببرید .
5- کدام قارّهها هم در نیم کرهی شمالی و هم در نیم کرهی جنوبی قرار گرفتهاند ؟
6- کدام قارّه، تمام خاکش در نیم کرهی جنوبی قرار گرفته است ؟
7- نصف النهارها در کجا یک دیگر را قطع میکنند
درس 16 : حرکت های زمین
الف) پاسخ صحیح را با علامت (×) مشخص کنید .
1- منظومهی شمسی دارای چند سیّاره است ؟
الف) 8 تا ب) 7 تا ج) 9 تا د) 6 تا
2- نزدیکترین سیّاره به خورشید چه نام دارد؟
الف) زهره ب) عطّارد ج) زمین د) مشتری
3- بعد از مریخ کدام سیّارهی وجود دارد ؟
الف) زحل ب) نپتون ج) پلوتون د) مشتری
4- کرهی زمین دارای چند نوع حرکت است ؟
الف) یک نوع ب)سه نوع ج) دو نوع د)چهارنوع
5- حرکت انتقالی زمین چند روز طول میکشد ؟
الف) 364 روز ب) 365 روز ج) 363 روز د) 367 روز
6- کدام حرکت زمین، یک شبانهروز طول میکشد ؟
الف) حرکت انتقالی ب) حرکت گردشی
ج) حرکت چرخشی د) موارد الف و ب
ب) جاهای خالی را با کلمههای مناسب کامل کنید .
1- حرکت زمین به دور خودش از جهت ........... به .......... میباشد .
2- یک بار گردش زمین به دور خودش ............. ساعت طول میکشد .
3- حرکت انتقالی زمین یا حرکت زمین به دور ............ یک سال طول میکشد .
4- جهت حرکت زمین به دور خورشید از ........... به ............ است .
5- حرکت انتقالی زمین باعث پیدایش .......... میشود .
6- حرکت زمین به دور خودش ، ............ را به وجود میآورد .
7- بزرگترین سیّارهی منظومهی شمسی ، ............. نام دارد .
8- زیباترین سیّارهی منظومهی شمسی ، ......... یا ......... نامیده میشود .
ج) جملههای درست و نادرست را مشص کنید .
1- به گردش زمین به دور خورشید، حرکت انتقالی میگویند .
2- چهارمین سیّارهی منظومهی شمسی «زمین» نام دارد .
3- مدّت زمان حرکت انتقالی، 12 ماه میباشد .
4- وقتی خورشید بالای سر ما قرار دارد ظهر میباشد .
د) به سؤالهای زیر پاسخ کامل دهید .
1- خورشید هر روز از چه جهتهایی طلوع و غروب میکند ؟
2- بدون توجّه کردن به ساعت ، چگونه میفهمید که ظهر شده است ؟
3- شباهت حرکت انتقالی و چرخشی چیست ؟
4- شبانهروز ، نتیجهی کدام حرکت زمین است ؟
5- حرکت جرخشی را تعریف کنید و مدّت زمان آن را بنویسید .
6- حرکت انتقالی را تعریف کنید و مدّت زمان آن را بنویسید .
7- چگونه میتوانیم بفهمیم که یک شخص، چند بار به دور خورشید چرخیده است؟
خلاصه فصل چهارم: عصر پهلوی، شبه ترقی غرب گرا و باستان گرایی
الف) شبه ترقی غرب گرا و الگوی باستان گرایی در عصر پهلوی اول
یک. ساختار سیاسی (استبداد)
استبداد حکومتی و نظامی رضاخان
کنترل دیکتاتور مآبانه همه امور کشور و سرکوب مخالفان
ثبات سیاسی دولت به دلیل مبتنی بودن بر اصل ارتش، بروکراسی مدرن، پشتیبانی گسترده دربار
حمایت خارجی و همچنین داخلی (نظیر روشنفکران غرب گرا که به مفهوم ((استبداد منور)) اعتقاد داشتند) از این استبداد
دو. تحمیل تغییرات اجتماعی-اقتصادی متنافر با بافت اجتماعی ایران
آغاز مدرنیزاسیون ایران به شیوه غربی تحت تاثیر عوامل زیر:
تاثیرات فکری مشروطیت
حضور طبقه جدید تحصیل کرده غرب در کنار طبقه حاکم
به قدرت رسیدن آتاتورک
غیردینی کردن جامعه، ترویج ملی گرایی افراطی و نیز توسعه سرمایه داری دولتی
تغییر پوشش، کشف حجاب و همسان کردن لباس مردان
ایجاد بانک، راه آهن، ایجاد مدرسه و دانشگاه به سبک اروپایی، احداث کارخانه های جدید
برخی نویسندگان از آنچه در عصر پهلوی اتفاق افتاد به شبه مدرنیسم یاد میکنند.
ویژگی های شبه مدرنیسم:
بیگانه بودن با فرهنگ و تاریخ جامعه
فقط پوسته مدرنیسم دیده میشد و اثری از اندیشه نبود
سه. هویت سازی و باستان گرایی
پرداختن به تاریخ شاهان قدیم و عظمت آنان
رواج بی قیدی و تحقیر نهاد های دینی
ترویج بی حیایی میان زنان و کشف حجاب بانوان
تغییر نظام آموزشی
تاکید بر ناسیونالیسم (ملی گرایی)
مخالفت روحانیان و بسیاری از طبقات جامعه با اتحاد لباس و کشف حجاب، قیام مسجد گوهرشاد، ستیز با ایدئولوژی فرهنگی و سیاسی رضاشاه
ب) شبه ترقی غرب گرا و الگوی باستان گرایی در عصر پهلوی دوم
یک. اقدامات پهلوی دوم و تحمیل تغییرات اجتماعی
مشکلات بسیار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در آغاز دوره پهلوی دوم
شکل گیری نظام دوقطبی در جهان با پایان جنگ جهانی دوم
امکان نفوذ کمونیسم در ایران به دلیل نارضایتی های اقتصادی موجود؛ برای پیشگیری از چنین رویدادی ایران باید روند توسعه را میپیمود. بدین ترتیب، افزون بر وابسته شدن به غرب، نارضایتی ها نیز کاهش یافت.
هویت سازی جدید و به چالش کشیدن هویت فرهنگی پیشین
الگوهای پیشنهادی غربی برای تغییر در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، با هدف وابستگی ایران به دنیای غرب صورت گرفت.
علل ناکامی برنامه های پیش بینی شده با الگوهای غرب:
1- مذهبی بودن بسیاری از اعضای طبقه متوسط جدید
2- همسو نبودن ایدئولوژی شاهنشاهی در دنیای مدرن با الگوهای نوین حکومتی در جهان
3- عدم توجه به فضای باز سیاسی بعد از 1342
4- عدم مشروعیت سیاسی شاه
5- تاثیرپذیری طبقاب مختلف جامعه از روحانیت
دو. ساختار سیاسی
با کودتای 28 مرداد روند فردمحوری در حکومت با حمایت آمریکایی ها آغاز شد.
گسترش ارتش و سازمان های امنیتی بعنوان مهم ترین پایگاه های قدرت دولت
از بین رفتن قدرت نهادهایی چون انتخابات، مجلس و قوه قضاییه
گره خوردن سرنوشت داخلی ایران با تحولات داخلی آمریکا؛ وقتی کندی در سال 1339 در آمریکا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، برنامه های اصلاحیه وی فشارهای بیشتری بر رژیم شاه وارد کرد که موجب تحرک نیروهای مخالف ملی-مذهبی وحزب توده گردید، اما این آزادی های سیاسی نسبی با سرکوب قیام مردم در 15 خرداد سال 1342 دیگر بار محدود شد.
سه. هویت سازی، الگوی باستان گرایی
دولت پهلوی تلاش کرد تا فرهنگ بومی برگرفته از دین را به چالش کشاند و بجای آن فرهنگ غرب را رواج دهد. پهلوی دوم فرآیند نوسازی و تهاجم علیه دین را که توسط رضاشاه انجام شده بود ادامه داد.
برگزاری جشن های شاهنشاهی و تغییر نقویم هجری به شاهنشاهی، از جمله اصلاحات در جهت ترویج شبه ایران گرایی بود.
چهار. پارادوکس های هویت در عصر پهلوی
هویت سازی پهلوی از یک سو با فرهنگ ایرانی و آموزه های دینی متعارض بود و از سوی دیگر پارادوکس های متعددی در خود داشت که موجب تشدید بحران هویت نظام میشد.
انقلاب سفید شاه و رفراندوم شاه و ملت، ایجاد سپاه دین و تاسیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، حذف سوگند به قرآن در مجلس و تبعید رهبران مذهبی در راستای نفی مظاهر مذهبی بود.
یکی از پارادوکس های هویت سازی پهلوی، بازگشت به ایران باستان با احیای مظاهر فرهنگی بود.
اگر ادعای رژیم بازگشت به هویت سابق بود، باید در تولید و بازتولید مظاهر فرهنگی به پوشش های سنتی بازمیگشتند، نه اینکه آنرا نفی کنند. پهلوی دوم در احیای فرهنگ غرب گاهاً قدری افراط میکرد که خود غربی ها را نیز به حیرت میاورد!
از دیگر تناقضات، شعار عزتمندی در کنار وابستگی به آمریکا بود!
دفاع از هویت ایرانی و تقابل با فرهنگ اسلامی نیز از رفتارهای متناقض دولت پهلوی بود. چرا که فرهنگ اسلامی بویژه شیعی در ایران در طول اعصار ریشه دوانده بود و جزئی از هویت این مرز و بوم است.
نام و نام خانوادگی : ............................. نام پدر : ..................... تمرین کلمات املا دبستانخیر آبادی |
||||
نام درس |
کلماتی که تشدید دارند. |
کلماتی که تنوین دارند. |
کلمات جدید درس |
واژه ها با معنی |
درس 13 |
............................... ................................... ................................... ..................................... ....................................... |
.............................................. ............................................. ............................................. .............................................. .............................................. |
............................... ............................... .................................. .................................. ...................................... |
.............................................................. ................................................................ ................................................................. ............................................................... ............................................................... |
درس 14 |
................................... ....................................... ...................................... ........................................ ....................................... |
.............................................. .............................................. .............................................. .............................................. .............................................. |
.................................... .................................... ................................... ..................................... ....................................... |
............................................................... ................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. |
درس 15 |
....................................... ..................................... ........................................ ........................................ ........................................ |
.............................................. .............................................. .............................................. .............................................. .............................................. |
...................................... ....................................... .................................... ........................................ ...................................... |
................................................................. ................................................................. .................................................................. .................................................................. ..................................................................
|
درس 16 |
....................................... ........................................ ........................................ ........................................ ........................................ |
.............................................. .............................................. .............................................. .............................................. .............................................. |
....................................... ........................................ ........................................ ...................................... ...................................... |
.................................................................. ................................................................... .................................................................... .................................................................... ..................................................................... |
درس 17 |
....................................... ........................................ ........................................ ........................................ ........................................ |
.............................................. ............................................. .............................................. .............................................. .............................................. |
........................................ ........................................ ........................................ ........................................ ........................................ |
.................................................................. ................................................................... ................................................................... ................................................................... ....................................................................
|
درس 18 |
....................................... ........................................ ........................................ ....................................... ........................................ |
.............................................. .............................................. .............................................. .............................................. .............................................. |
....................................... ........................................ ........................................ ........................................ ........................................ |
.................................................................. .................................................................. ................................................................... ................................................................... ................................................................... |
Egh45.blogfa.com – egh45.blogsky.com
1- حدود چند سال پیش آقا محمد خان به سلطنت رسید؟
2- آقا محمد خان از چه ایلی بود؟
3- با از بین رفتن چه حکومتی آقا محمد خان به سلطنت رسید؟
4- پایتخت حکومت آقا محمد خان کدام شهر بود؟
5- آقا محمد خان چگونه فرمانروایی بود؟
6- آقا محمد خان چگونه توانست ایران را یکپارچه کند؟
7- سرانجام آقا محمد خان چه شد؟
8- پس از آقا محمد خان چه کسی به حکومت رسید؟
9- فتحعلی شاه چگونه مردی بود؟
10- دولت روسیه در زمان فتحعلی شاه کدام سرزمین را تصرف کرد؟
11- جنگهای ایران و روسیه چند سال طول کشید؟
12- سر انجام جنگ ایران و روسیه چه شد؟
13- علت شکست ایران از روسیه چه بود؟
14- قراردادهای پایان جنگ ایران و روسیه به ضرر کدام کشور بود؟
15- در جنگ ایران و روسیه ، ایران چه سرزمین هایی را از دست داد؟
16- نام یکی دیگر از شاهان قاجار را بنویسید؟
17- در زمان ناصرالدین شاه چه کشورهایی در ایران دخالت می کردند؟
18- چه کسی توسط ناصر الدین شاه به صدر اعظمی(نخست وزیری) انتخاب شد؟
19- مدت صدر اعظمی امیرکبیر چند سال بود؟
20- امیر کبیر برای بهبود وضع کشور چه کرد؟
21- چرا درباریان مخالف امیر کبیر بودند؟
22- درباریان چگونه با امیرکبیر مقابله کردند؟
23- سر انجام امیرکبیر چه شد؟
24- پس از کشته شدن ناصر الدین شاه انگلستان کدام سرزمین را از ایران جدا کرد؟
1-گیاهان با استفاده از چه چیزی غذا سازی می کنند؟
2- غذایی که گیاهان می سازند را چه کسانی به مصرف می رسانند؟
3- گوشت خوران از چه چیزی استفاده غذایی می کنند؟
4- گوشت خوران به طور غیر مستقیم از چه چیزی استفاده غذایی می کنند؟
5- چشمه انرژی لازم برای بدن مهم جانوران چیست؟
6- چه چیزهایی تولید کننده مواد غذایی هستند؟
7- مصرف کننده به چه جانورانی می گویند؟
8- زنجیره غذایی چیست؟
9- یک زنجیره غذایی از چند قسمت تشکیل شده است؟
10- قسمت های مختلف زنجیره غذایی را نام ببری.
11- چه قسمتی رابط بین گیاه و گوشت خوار است؟
12- چرایک جانور یا گیاه غذای چند جانور مختلف می باشد؟
13- شیکه غذایی چیست؟
14- انسان در شبکه های غذایی چه نقشی دارد؟
15- کشتن مار های یک منطقه چه تأ ثیری بر کل منطقه دارد؟
16- محیط زیست یعنی چه؟
17- چند مورد از موارد محیط زیست اطراف خود را بنویسید.
18- بیشتر گیاهان و جانوران چگونه ساخته شده اند؟
19- ماهی برای زندگی در آب چه اندام هایی دارد؟
20- منابع طبیعی چیست؟
21- منابع طبیعی چند نوع هستند؟
22- منابع طبیعی زنده و غیر زنده را نام ببرید؟
23- منابع جبران شدنی یعنی چه؟
24- چند منبع جبران شدنی نام ببرید.
25- اکسیژنی که جانوران مصرف می کنند چگونه جبران می شود؟
26- منابع جبران نشدنی کدام منابع هستند؟
27- چرا می گویند خاک جبران شدنی نیست؟
28- جنگل جبران شدنی است یا جبران نشدنی و چرا؟
29- چرا در صورت استفاده نادرست از منابع طبیعی ، زندگی موجودات زتده با خطر روبرو می شود؟
30- هر یک از کار های زیر چه اثری بر محیط زیست دارد:
الف) قطع کردن در ختان جنگل :
ب ) آتش گرفتن جنگل:
ج) ریختن زیاله در محیط زندگی:
د) آلوده کردن هوا با دود کارخانه ها و وسایل نقلیه:
31- جمعیت را تعریف کنید.
32- تغییرات جمعیت چگونه به وجود می آید؟
33- چرا در طبیعت جمعیت گیاهان و جانوران معمولاً ثابت است؟
34- آیا جمعیت انسان ها هم همیشه یکسان است؟
35- آلودگی محیط زیست چگونه به وجود می آید؟
36- چه چیز هایی در معرض خطر آلودگی هستند؟
37- آب چگونه آلوده می شود؟
38- چه چیزی به صورت یک مشکل اساسی در مورد محیط زیست در آمده است؟
39- چه آبی بیشتر کثیف می شود؟
40- در محیط زیست ما بیشتر چه نوع آلودگی وجود دارد؟
41- بلند ترین صدای نا خوشایندی که می توان در محیط زیست بدون آسیب رسیدن به بدن آن را تحمل کرد چه صدایی است؟
درس علوم تجربی پنجم ابتدایی
بخش یازدهم: انسان و محیط زیست
غذاهایی که ما می خوریم انرژی لازم را برای بدن ما، برای نشستن، راه رفتن، حرکت کردن و صحبت کردن فراهم می کنند.
غذاهای ما به دو گروه تقسیم می شوند:
1- غذاهای گیاهی
2- غذاهای جانوری.
یعنی انرژی بدن ما از جانوران یا گیاهانی که می خوریم تأمین می شود. در سال های پیش آموختید که گیاهان با استفاده از نور خورشید غذاسازی می کنند و گیاه خواران از غذای ساخته شده گیاهان بهره می گیرند و جانوران گوشتخوار نیز از گیاه خواران تغذیه می کنند. همه جانوران زنده ای که از گیاهان تغذیه می کنند مصرف کننده نامیده می شوند. روابط غذایی موجودات زنده را زنجیره غذایی می نامند که از سه حلقه تشکیل شده است :یک تولید کننده و حقله های دوم به بعد مصرف کننده.
شبکه غذایی چیست؟
به تصویر صفحه 91 کتاب توجه کنید. در این تصویر یک شبکه نمایش داده شده یعنی شبکه ای که در آن جانداران مختلف از نظر غذایی به یکدیگر مربوطند که به آن شبکه غذایی می گویند. بنابراین هر یک از ما یک شبکه غذایی بزرگ هستیم. ما و همه گیاهان و جانورانی که غذای ما را تشکیل می دهند، این شبکه بزرگ را به وجود
می آوریم.
محیط زیست:
هر چه در اطراف شما وجود دارد و بر زندگی شما اثر می گذارد محیط زیست را تشکیل می دهد. محیط زیست جانداران مختلف شبیه هم نیستند. بیشتر جانداران و گیاهانی که در مناطق مختلف کرده زمین زندگی می کنند برای زندگی کردن در همان منطقه ساخته شده است. مثلاً جاندارانی که در جنگل می کنند نمی توانند در بیابان زندگی کنند.
اثر انسان بر محیط زیست:
همه چیزهایی که در طبیعت وجود دارند و انسان از آنها استفاده می کند منابع طبیعی نامیده می شوند. گیاهان و جانوران منابع طبیعی زنده و هوا، آب و خاک منابع طبیعی غیر زنده هستند. مثلاً تا به حال تصور کرده اید که چند بار می توان چمن را کوتاه کرد؟ چمن همیشه می تواند بخش های بریده شده خود را جبران کند و به همین دلیل همیشه در حال رشد است. این منابع که در صورت مصرف شدن خیلی زود جبران می شوند منابع جبران شدنی نام دارند. گیاهان و جانوران نیز در صورت بهره برداری صحیح می توانند جبران شوند. چون همه آنها معمولاً تولید مثل می کنند.
جمعیت:
به مجموع افراد یک نوع از جانداران که در جای خاصی زندگی می کنند جمعیت
می گویند.
تغییرات جمعیت:
در صورتی که افراد یک جمعیت هیچ تغییری نکنند و تعداد افراد جمعیت همیشه یکسان بماند هیچ فردی نمی میرد و هیچ نوزادی به دنیا نمی آید. ولی همین دو عامل مرگ و میر باعث ایجاد تغییر در جمعیت می شوند. در طبیعت جمعیت گیاهان و جانوران معمولاً ثابت می ماند چون عوامل کم کننده و زیاد کننده تقریباً به طور متعادل حرکت می کنند.
جمعیت انسان:
انسان بر خلاف سایر موجودات زنده می تواند از تأثیر عوامل کاهش دهنده یا افزایش دهنده جمعیت بکاهد. اگر انسان مواد اضافی یا انرژی هایی مانند گرما و یا صدا را به محیط زیست خود وارد کند و با آنها سلامتی جانداران را به خطر بیندازد، محیط زیست را آلوده کرده است. هوا، آب، خاک و مواد غذایی در معرض آلودگی قرار دارند. آبها نیز توسط ورود مواد زاید کارخانه ها، کودهای شیمیایی و سموم شیمیایی آلوده می شوند. امروزه آلودگی آبگیرها، دریاچه ها و تالاب ها به صورت یک مشکل اساسی برای محیط زیست در آمده است.
در محل زندگی به دلیل وجود سر و صداهای بلند که برای گوش مضر است، آلودگی صوتی وجود دارد. شنیدن صداهای بلند مانند صدای هواپیما و کامیون از نزدیک، برای سلامتی ما مضر است.
پرسش های بخش 11
جملات صحیح و ناصحیح را مشخص کنید. درست نادرست
1- انرژی بدن ما از گیاهان و جانورانی که می خوریم تامین می شود. ü
2- محیط زیست جانداران مختلف شبیه به هم است. ü
3- انسان برای وارد شدن به هر یک از محیط های زیستی در خود
تغییرات ایجاد می کند؟ ü
4- ما نیز جزئی از یک شبکه بزرگ غذایی هستیم. ü
5- باکتری های تجزیه کننده موجودات در شبکه غذایی تاثیری ندارند. ü
سئوالات تشریحی
به سئوالات زیر پاسخ کامل دهید:
1- کدام گروه از موجودات غذایی خود را می سازند؟
گیاهان
2-تولید کننده و مصرف کننده مواد غذایی یعنی چه؟
تولید کننده مواد غذایی گیاهان هستند که خودشان غذا می سازند و مصرف کننده ها انسان و جانوران گیاهخوار و گوشتخوار هستند.
3-منظور از زنجیره غذایی چیست؟
رابطه غذایی بین موجودات مصرف کننده و تولید کننده را زنجیره غذایی می گویند.
4-در هر زنجیره غذایی چند تولید کننده و چند مصرف کننده وجود دارد؟
یک تولید کننده و چند مصرف کننده
5-منظور از محیط زیست چیست؟
هر چیز که در اطراف ما وجود دارد و بر زندگی ما اثر می گذارد محیط زیست ما را تشکیل می دهد.
6-منظور از منابع طبیعی چیست؟
همه چیزهایی که در طبیعت وجود دارند و مردم از آنها استفاده می کنند منابع طبیعی هستند.
7-چه منابعی جبران شدنی هستند؟
گیاهان، جانوران، اکسیژن از منابع جبران شدنی هستند.
8-جمعیت چیست؟
به مجموع افراد یک نوع از جانداران که در جای خاصی زندگی می کنند جمعیت نامیده می شوند.
9-چرا جمعیت گیاهان و جانوران معمولاً ثابت می ماند؟
زیرا عوامل کم کننده و زیاد کننده جمعیت تقریباً به طور متعادل عمل می کنند.
10-چه چیزهائی محیط زیست را آلوده می کنند؟
مواد اضافی، خوراکی ها، دود و گرما و صدای اتومبیل ها و کارخانه ها، کودهای شیمیایی و سمی و جاری شدن فاضلاب خانه و کارخانه ها به درون آب ها باعث آلودگی آب ها و محیط زیست می شوند.