| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
schoolmaster5.blogsky.com |
فایل ضمیمه شده پاورپوینت تاریخ پنجم درس 4 می باشد به همراه تحقیق در زمینه خلیفه های بعد از پیامبر که طراحی آنرا آرین عباسی انجام داده اند.
دانلود پاورپوینت تاریخ پنجم درس 4
با تشکر از آرین
دانلود فایل پاورپوینت درس 12 تاریخ پنجم قاجاریه
با تشکر از مبین
دانلود فایل پاورپوینت سوالات درس 7 مدنی پنجم
با تشکر از محمد علی
دانلود فایل پاورپوینت درس12جغرافیا (افغانستان)پنجم
با تشکر از امیرحسین
مروری بر درسهای سال قبل
فراگیران گرامی شما در سال پنجم ابتدایی با برخی از مفاهیم دستور زبان فارسی آشنا شدید . که ناچار باید با قاعده های آن آشنا باشد . اینجا برای یاد آوری ، چکیده ای از دروس را بررسی می کنیم .
اگر کسی بخواهد زبان مادری خود یا هر زبان دیگری را بخوبی بشناسد ، درست بنویسد و درست بخواند
علاوه بر این ، شناختن قاعده های زبان ما را یاری می کند تا زبان های دیگر را به آسانی فرا گیریم .
مجموع قاعده های هر زبانی را به فارسی دستور و به عربی صرف و نحو و در برخی زبان های اروپایی گرامر می گویند .
نهاد و گزاره :
نهاد قسمتی از جمله است که در باره ی آن خبری می دهیم . یا ((صاحب خبر))
گزاره خبری است که در باره ی نهاد داده می شود.یا((خبر))
مثال : علی کتاب می خواند . در این جمله «علی» نهاد و «کتاب می خواند» گزاره است .
دانش آموزان کلاس اول راهنمایی آمدند .
در این جمله «دانش آموزان کلاس اول راهنمایی» نهاد و «آمدند» گزاره است.
در برخی از جمله ها نهاد یک کلمه است و گزاره بیش از یک کلمه، و در بعضی از جمله ها نهاد بیش از یک کلمه است و گزاره یک کلمه است .
فعل :
کلمه ای است که روی دادن یا انجام کاری یا داشتن حالتی را در زمان های گذشته یا حال یا آینده نشان می دهد .
زمان گذشته را «ماضی» و زمان حال را «مضارع» و زمان آینده را «مستقبل» نیز می گویند .
فعل معولاً در قسمت گزاره ی جمله است .
مثال : رضا تشنه است . «است» فعل جمله که داشتن حالتی را در زمان حال را بیان می کند ، حالت تشنگی را به رضا نسبت می دهد .
رضا می آید . «می آید» فعل است ، که انجام عمل آمدن رضا را در زمان حال بیان می کند.
رضا به مسافرت رفت .«رفت» فعل جمله است ، که انجام کار رفتن را در زمان گذشته را بیان می کند .
رضا فردا به مسافرت خواهد رفت . «خواهد رفت» فعل جله است که انجام کاری را در آینده خبر می دهد امٌا هنوز اتفاق نیفتاده است .
شخص :
فعل علاوه بر مفهوم کار یا حالت یا زمان ، مفهوم دیگری نیز دارد و بیان می کند که فعل از چه شخصی سر زده است .
در دستور زبان به گوینده «اول شخص» ، به شنونده یعنی کسی که با او سخن می گوییم دوم شخص و به کسی که در باره ی او سخن می گوییم ، سوم شخص می گویند .
می نویسم = اول شخص مفرد
می نویسی = دوم شخص مفرد
می نویسد = سوم شخص مفرد
می نویسیم = اول شخص جمع
می نویسید = دوم سخص جمع
می نویسند = سوم شخص جمع
فاعل :
کننده ی کار در جمله را فاعل می گویند . که معمولاً در قسمت نهاد جمله می آید .
محمد علی را در خیابان دید . محمد عمل دیدن را انجام داده است .
مفعول :
گاهی معنی جمله با فاعل کامل نمی شود و به کلمه ی دیگری نیز احتیاج است . در این صورت می گوییم فعل از فاعل آغاز می شود و اثر آن به کسی یا چیزی می رسد . این کس یا چیز را در جمله مفعول می گویند . در جمله محمد علی را در خیابان دید. «علی» مفعول جمله است .
مفعول کسی یا چیزی است که اثر کار فاعل به او برسد . مفعول ، بیشتر ، با کلمه ی «را» می آید .
فعل لازم :
فعل هایی که تنها با همراهی «فاعل» معنی آن ها کامل می شود ، «فعل لازم» نامیده می شوند .
مثال : احمد نشست . علی آمد .
فعل هایی که تنها با همراهی «فاعل» معنی آن ها کامل نمی شود و به مفعول احتیاج دارد ، «فعل متعدٌی» نامیده می شوند .
مثال : علی دید . مفهوم نیست که چه کسی را یا چه چیزی را دیده است . که فعل دید تنها با فاعل معنی کاملی رل نمی رساند و نیاز به مفعول دارد : علی رضا را دید . «رضا» مفعول جمله است.
توجّه : امروزه به فعل های لازم «ناگذر» و به فعل های متعدّی «گذرا» می گویند .
ضمیر:
کلمه های «من،تو،او، ما،شما،ایشان یا آنها» در بعضی از جمله ها به جای اسم می نشیند تااسم در جمله تکرار نشود .
ضمیر شخصی مانند فعل شش صورت دارد .
اول شخص مفرد : من «گوینده»
دوم شخص مفرد : تو«شنونده»
سوم شخص مفرد : او «غایب»
اول شخص جمع : ما «گویندگان»
دوم شخص جمع : شما «شنوندگان»
سوم شخص جمع : ایشان یا آنها «غایبان»
علامت «ات» در جمع بستن برخی از کلمه ها:
کلمه های «خطر» و «تغییر» از زبان عربی وارد زبان فارسی شده اند . در زبان عربی ایت کلمه ها با «ات» جمع بسته می شوند .
در زبان فارسی می توانیم به جای خطرات ، خطرها و به جای تغییرات ، تغیر ها بگوییم .
جمع و مفرد چیست ؟
جمع کلمه ای است که بیش از یکی را نشان می دهد . در زبان فارسی ، علامت جمع «ها» و «ان» است که به پایان کلمه افزوده می شود . مانند : گنجشک ها ، درختان .
کلمه ای که یک چیز را نشان دهد «مفرد» نامیده می شود .
مانند : گنجشک و درخت .
همه ی اسم ها را می توان با «ها» جمع بست . امٌا همه ی اسم ها را نمی توان با «ان» جمع بست .
تنها اسم جانداران و برخی اسم های دیگر را می توان با «ان» جمه بست .
صفت و موصوف :
اسمی که همراه آن صفتی آمده باشد ، «موصوف» می خوانیم . موصوف ؛ یعنی «وصف شده» ، صفت در زبان فارسی بیشتر به دنبال اسم می آید و توصیفی در باره اسم بیان می کند، در این حال به آخر اسم حرکت «زیر» یا «کسره» می افزاییم . مانند: مردِبزرگ ، کشورِ پهناور .
مثال : دانش آموزِ کوشا آمد . «کوشا» صفت و «دانش آموز» موصوف است .
گاهی ممکن است که صفت پیش از اسم واقع شود . در این حال دیگر به آخر اسم یا صفت کسره افزوده نمی شود ، مانند :
نیک مرد = مردِ نیک ، بلندکوه = کوهِ بلند .
وقتی می گوییم مردِبزرگ ، در این حال موصوف و صفت هردو مفرد است .
وقتی می گوییم مرانِ بزرگ ، در این حال موصوف جمع و صفت مفرد است .
مضاف و مضاف الیه :
اسم یا ضمیری که به دنبال اسمی دیگر می آید تا توضیحی در باره ی آن بدهد یا معنی آن را کامل کند «مضاف الیه» نامیده می شود . در جمله ی کتابِ من . من «مضاف الیه» است . کلمه ی قبل از مضاف الیه یعنی کتاب «مضاف» نامیده می شود .
قید :
قید گاهی ، حالت انجام گرفتن فعل را بیان می کند . مانند : علی دوان دوان آم . «دوان دوان » قید حالت است .
قید گاهی ، زمان انجام گرفتن فعل را بیان می کند . مانند : دیروز برف می بارید . «دیروز» قید زمان است .
قید گاهی ف جای انجام گرفتن فعل را نشان می دهد.مانند :
جمشید بیرون رفت . «بیرون» قید مکان است .
خش نهم – مبارزه پنهان
در زمان های قدیم، مردم دلیل بسیاری از بیماری های خود را نمی دانستند و از وجود میکروب (جانداران بسیار کوچک) که با چشم دیده نمی شود ولی باعث به وجود آمدن بیماری می شوند- مطلع نبودند. در آن زمان به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی، بیماری به سرعت میان مردم پراکنده می شد و عده زیادی را می کشت.
میکروب چیست؟
میکروب جاندار خاصی نیست؛ بلکه باکتری ها، قارچ های ذره بینی و موجوداتی به نام ویروس را به طور کلی میکروب می نامند. ویروس ها از باکتری ها و قارچ ها بسیار کوچک ترند و می توانند در داخل بدن جانور یا گیاه به داخل سلول های موجودات زنده بروند، در آنجا تکثیر شوند و سلول را نکشند. ویروس ها فقط در داخل سلول زنده فعالیت دارند و نه بیرون از آن. آثار زنده بودن از خود نشان می دهند. هر نوع ویروسی فقط در داخل سلول های معینی از بدن گیاه یا جانور زندگی و فعالیت می کند. مثلاً ویروس آنفوانزا به دستگاه تنفس می رود و ویروس فلج اطفال به دستگاه عبوری آسیب می رساند.
راه های دفاع بدن:
۱- پوست :
پوست وظیفه محافظت از بدن را دارد. جانداران بیماری زا نمی توانند در پوست سالم نفوذ کنند.
۲- مخاط :
تنها راه ورود میکروب ها به بدن از راه پوست نیست، بلکه از راه هایی مانند دهان و بینی هم وارد می شوند. سطح داخلی دهان و بینی شما همیشه مرطوب است و ماده نسبتاً چسبناکی همیشه روی آنها را می پوشاند (شبیه آب دهان)، به این ماده مخاط گفته می شود. مخاط میکروب ها را به خود می چسباند و چون ماده میکروب کش دارد، بعضی از میکروب ها را می کشد. البته میکروب ها از راه آب و غذا وارد معده می شوند. اما در معده شیره ای ترشح می شود که بیشتر باکتری ها را می کشد.
۳- گلبول سفید :
گاهی باکتری های زیان آور از راه زخم وارد بدن شما می شوند. در این موقع پوست به عنوان اولین راه دفاعی نمی تواند جلوی آنها را بگیرد. پس ممکن است باکتری ها در داخل بدن شما تولید مثل کنند و زیاد شوند آنگاه از راه خون به همه جای بدن برسند و شما را بیمار کنند. گلبول های سفید خون با میکروب ها مبارزه می کنند. بدون گلبول های سفید بدن نمی تواند در مقابل میکروب ها زنده بماند.
گلبول های سفید به باکتری ها حمله می کنند بعضی گلبول های، میکروب ها را می خورند و بعضی دیگر راه های دیگری را انتخاب می کنند.
بعضی گلبول ها موادی مانند پادتن ترشح می کنند. پادتن ها می توانند باکتری های خاصی را بکشند. برای هر نوع باکتری، پادتن خاصی لازم است و یک نوع پادتن نمی تواند همه اقسام باکتری ها را نابود کند.
کمک به دفاع بدن:
ما وقتی بیمار می شویم که بدن ما نتواند در برابر میکروب ها مقاومت کند و آنها را از بین ببرد. در این هنگام پزشک با دادن دارو به دفاع بدن ما کمک می کند. مانند داروهای ضد عفونی کننده ها و آنتی بیوتیک ها.
۱- ضدعفونی کننده ها:
موادی که میکروب ها را در بیرون بدن می کشید، ضد عفونی کننده نام دارند.
۲- آنتی بیوتیک ها:
به گروهی از داروهای میکروب کش آنتی بیوتیک می گویند. در قدیم نان و پنیر کپک زده را روی زخم می گذاشتند گاهی این مواد زخم را درمان می کردند اما کسی علت را نمی دانست.
در حدود ۷۰ سال پیش فلمینگ میکروب شناس انگلیسی با تحقیق بر روی میکروب ها موفق شد تا با رشد دادن کپک سبز ماده ای را به دست آورد که خاصیت میکروب کش داشت و به آن پنی سیلین می گفتند. و این کار باعث شد تا اولین آنتی بیوتیک کشف شود.
واکسن چیست؟
واکسن ها میکروب های کشته شده یا ضعیف شده بیماری ها هستند که وقتی مقدار کمی از آنها به بدن تزریق شود گلبول های سفید پادتن مورد نظر را می سازند. یکی از انواع واکسن ها، واکسن سرخک است که در کودکی تزریق می شود. این واکسن باعث می شود تا بدن پادتن لازم را داشته باشد و در صورت ورود ویروس سرخک به بدن آن را از بین ببرد.
پرسش های بخش ۹
۱- عامل کدام دسته از بیماری های زیر، ویروس است؟
۱- فلج اطفال، هاری، آبله
۲- کچلی، حصبه، سرخک
۳- سل، آنفلوانزا، فلج اطفال
۴- کزاز، سرخک، هاری
۲- کدامیک از موارد زیر، کار مبارزه با باکتری ها را بر عهده دارند؟
۱- گلبول قرمز
۲- استخوان ها
۳- عضلات
۴- گلبول های سفید
۳- میکروب پس از گذشتن از اولین موردهای دفاعی بدن با کدام قسمت زیر از بین می رود؟
۱- مایع مخاطی
۲- گلبول های سفید
۳- پوست
۴- اشک چشم
۴-عامل کدام بیماری زیر، باکتری ها هستند؟
۱- فلج اطفال
۲- سرخک
۳- کزاز
۴- هاری
۵- به موادی که میکروب ها را بیرون از بدن می کشند چه می گویند؟
۱- واکسن ها
۲- ضدعفونی کننده
۳- آنتی بیوتیک ها
۴- هیچکدام
۶- ولین آنتی بیوتیک، به نام پنی سیلین توسط چه کسی کشف شد؟
۱- ورستن
۲- ازی
۳- لمینگ
۴- استور
سوال | یک | دو | سه | چهار | پنج | شش |
جواب گزینه | ۱ | ۴ | ۲ | ۳ | ۲ | ۳ |
سؤالات تشریحی
۱- بیماری های واگیردار کدامند؟
به بیماری هایی که از یک فرد به افراد دیگر منتقل می شود واگیردار می گویند.
2- چرا میکروب ها در بدن به سرعت تولید مثل می کنند؟
زیرا در بدن غذا و دمای مناسب برای رشد آنان وجود دارد.
3- ساختمان ویروس ها چگونه است؟
بسیار ساده است و از ساختمان موجودات تک سلولی ساده تر است و مواد درون هسته یافت می شوند.
4- باکتری های بیماری زا را نام ببرید؟
حصبه، وبا و سل
5- باکتری ها در کدام گروه طبقه بندی می شوند؟
در گروه آغازیان
6- فایده مخاط بینی چیست؟
مخاط، میکروب هایی را که می خواهند وارد بدن شوند به خودش می چسباند و چون ماده میکروب کشی هم در آن وجود دارد بعضی از میکروب ها را از بین می برد.
7- گلبول های سفید چه می کنند؟
گلبول های سفید به دو طریق موجب نابودی میکروب ها می شوند بعضی میکروب ها را می خورند و بعضی دیگر پادتن یا داروی ضد سم را می سازند.
8- داروهای ضد میکروب چند نوع هستند؟
دو نوع هستند. یا میکروب های خارج از بدن را از بین می برند که به آنها داروی ضد عفونی کننده می گوئیم یا ممکن است از نوع داروهای میکروب کش باشند که به آنها آنتی بیوتیک می گوئیم.
9- واکسن چیست؟
واکسن میکروب ضعیف شده یا کشته شده میکروب ها است. وقتی این میکروب ها وارد بدن می شوند گلبول های سفید به دفاع از بدن بر می خیزند تا مقاومت بدن را افزایش دهند و در بدن پادتن علیه آن بیماری ایجاد می شود.
10- چند راه محافظت از غذاها را در برابر باکتری بنویسید؟
استفاده از یخچال، استفاده از نمک، خشک کردن بعضی از خوراکی ها
روش تدریس علوم تجربی(پنجم دبستان)
روش تدریس هدیه های آسمان پنجم دبستان
پاورپوینت های آموزشی ذیل، مناسب مطالعه آموزگاران و دانش آموزان می باشد.
دستور زبان فارسی-مبحث علائم سجاوندی